Norges Seilforbunds valgkomité er i full gang med å finne kandidater til NSFs nye styre. Nå ønsker komiteen seg innspill til å finne de aller beste folkene til å styre seilforbundet i årene fremover.

På seiltinget, som vil bli avholdt 22. og 23. mars 2025, skal styret i Norges Seilforbund fornyes. Styret i NSF består av en president, to visepresidenter, fire styremedlemmer og to varamedlemmer.

Ikke alle som sitter i styret i dag, er på valg. Noen tar gjenvalg, men ikke alle. Derfor vil valgkomiteen gjerne ha innspill til gode kandidater som kan fylle de tomme plassene.

Rollene som er på valg, er tre styremedlemmer og begge varamedlemmene.

Ønsker innspill til kandidater

– Vi i valgkomiteen ønsker forslag på kandidater som kan tre inn i styret, og jeg vil på det sterkeste oppfordre seilkretsene og foreningene om å komme med forslag til de personene de ønsker skal styre norsk seilsport i fremtiden, sier Jørgen Sang Heffermehl, tidligere president i NSF og nå leder av valgkomiteen.

Fristen for å komme med forslag er satt til 15. november. På seiltinget skal det også velges medlemmer til NSFs kontrollkomité og NSFs lovkomité. Også til dem ønskes det forslag.

De sittende styremedlemmene som er på valg, er Kirsti Pettersen fra Soon Seilforening, Inge Bøen fra Ålesund og Marthe Enger Eide fra Bærum. Varamedlemmene er Henrik Wigers Larsen fra Bergen og Sandra Åsle Hatch fra Fredrikstad.

– Valgkomiteen ønsker flest mulig kandidater å velge imellom, og det spiller ingen rolle om noen av dem som er på valg, ønsker å fortsette eller ikke. Vi vil vurdere alle nye forslag, sier Jørgen.

Styremedlemmer blir valgt for fire år ad gangen – det vil si to seilting-perioder – mens varamedlemmer velges for to år.

Setter sin lit til seilerne

Alle formelle forslag skal stiles skriftlig til valgkomiteens leder, Jørgen Stang-Heffermehl, sammen med utfylt bakgrunnsskjema på kandidaten.

– Jeg håper at engasjerte seilere rundt om i landet vil kontakte styret i seilforeningen sin og gi dem innspill til kandidater som de mener kan gjøre en god jobb for norsk seilsport og Norges Seilforbund. Det er dessverre slik at vi sjelden får forslag fra foreningene, så derfor sender jeg en ekstra oppfordring til alle seilere om å «pushe» foreningsstyret sitt til sende inn forslag. For det gjelder jo å finne de aller beste folkene til å drive seilforbundet videre, sier Jørgen Stang Heffermehl.