Nå er tiden inne for å starte planleggingen av neste års seilsesong. Innen 15. november må alle søknader om å arrangere norgesmesterskap (NM) og norgescup (NC) i 2025 være levert.

Selv om årets sesong ble avsluttet med Mesternes Mesterskap, er det ingen tid til å hvile. Nå må vi rette blikket mot 2025, og få på plass de viktige arrangementene som skal prege sesongen. Både NM og norgescupene er sentrale begivenheter, og Norges Seilforbund (NSF) har satt seg som mål å ha terminlisten for neste år klar innen 1. desember

Samarbeid mellom klasseklubber og seilforeninger

– Det er nå klasseklubber og seilforeninger må samarbeide og sende inn sine felles søknader. Vi har satt fristen til 15. november for å søke om å arrangere NM og norgescup i 2025, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Det er viktig å merke seg at søknaden om NM må komme fra både klasseklubb og arrangørforening i fellesskap. En NM-søknad fra en seilforening skal derfor inneholde en bekreftelse fra den aktuelle klasseklubben. Dette er avgjørende for at søknaden kan behandles av NSF. Bordal legger til:

Unngå kollisjoner – samarbeid er nøkkelen

– Vi ønsker å utarbeide en terminliste for 2025 som minimerer kollisjoner mellom store regattaer. Det er viktig å unngå situasjoner der sentrale arrangementer konkurrerer om de samme deltakerne. Jeg oppfordrer derfor klasseklubbene og seilforeningene til å samarbeide og koordinere seg før de sender inn søknader, slik at vi får en harmonisk og godt tilpasset plan.

Bordal trekker frem et eksempel fra tidligere, hvor dame-NM og ORCi-NM kolliderte på den opprinnelige terminlisten, noe som førte til at ORCi-mesterskapet måtte flyttes. Slike situasjoner ønsker NSF å unngå i fremtiden, og også at klasser som J/70, Melges 24, Express og 11:MOD unngår å arrangere sine NM på samme helg.

NSF ønsker også å holde de allerede fastlagte ligaseilingshelgene fri for konkurrerende arrangementer, slik at så mange som mulig kan delta.

Koordinering før søknadsfristen

Denne typen koordinering håper Bordal at klubbene tar hånd om før de endelige søknadene sendes inn. Jolleklassene er allerede i dialog med hverandre og vil holde et felles terminliste møte neste uke. Flere kjølbåtklasser og foreninger er også i kontakt med NSF og generalsekretær Bordal og Thomas Nilsson er NSFs kontakter i denne prosessen, og de står klare til å svare på spørsmål og bistå med veiledning.

– Målet vårt er å sette opp en terminliste som flest mulig er fornøyde med, og som gir de beste forutsetningene for bred deltakelse i mesterskap, norgescuper og ligaseiling, avslutter Bordal.

Søknadene skal sendes inn via NSFs nettside ved bruk av det aktuelle søknadsskjemaet, og husk at NM-søknader fra seilforeninger må inkludere en bekreftelse fra den tilhørende klasseklubben.

Fristen for å søke er altså 15. november.

Søknader skal legges inn her
NM/NC Søknad 2025