Norgesmestre skal kåres i hele ti klasser denne helgen. Gledeligst er det at NM i RS Feva samler hele 68 seilere!

RS Feva-klassen har ikke for vane å samle så mange lag til NM-dyst, men mye er skjedd i klassen i de siste årene. Ikke minst har klassen introdusert ligaseiling – Feva Sprint – i den vesle tomannsjollen. I Feva Sprint holder arrangøren joller, mens seilerne kommer med seilerbagen sin. Det har vært en suksess.

Nå seiler årets norgesmesterskap – der seilerne må ha med egne båter, eller gjerne foreningens båter, til mesterskapet – opp som et av sesongens større NM. Mange seilforeninger har Feva-er som klubbåter som stilles til medlemmenes disposisjon, og mange av disse båtene kommer denne helgen til Oslo Seilforening på Lille Herbern der NM-et skal arrangeres.

27 av lagene stiller i NM-klassen – det er ny NM-rejkord – mens syv lag seiler i den mer uformelle klassen for 11- og 12-åringer.

– Feva-seiling er med på å skape livslang seilglede og bred seilkompetanse. Det å utvikle forståelse for samspill mellom flere seil – ikke bare ett – samt samarbeid og konstruktiv kommunikasjon om bord, er gull verdt for videre seilkarriere – uansett hvilken klasse man ønsker å seile i fremtiden, sier en av Norges største seilentusiaster, NSFs egen Thomas Nilsson.

At Optimist-klassens NM kan vise til nedgang i år, men at Optimist-klassens «coming stars» – seilere under NM-lavalderen på 13 år vokser – tyder på at noe er i ferd med å skje i båtvalget til seilere mellom 13 og 15 år.

OL-seilere i æresoppdrag

Hos Oslo Seilforenings nabo på Bygdøy, KNS, blir det stor stas når NM-medaljene i ILCA-klassene endelig skal deles ut søndag ettermiddag. Til å dele ut dem har KNS nemlig fått nyss hjemkomne OL-bronsemedaljør Line Flem Høst og 4.plass-innehaver Hermann Tomasgaard. Samtidig vil de to OL-seilerne bli hedret.

–  I og med at vi da har hele ILCA-miljøet i Norge samlet, er det naturlig å starte premieutdelingen med å gratulere de to med gode prestasjoner og legge vekt på hvor viktige de er for alle som kommer etter dem, sier Karianne Melleby i KNS.

Parallelt med ILCA-NM går også NM i 29er ut fra Ulabrand Seilsenter. Kun ni lag stiller i årets NM, noe som betyr at det i år ikke vil bli kåret mestre i én dame- og én herreklasse, men kun en samlet mester for de ni.

Litt lengre ut i Oslofjorden – i Asker – stiller 22 Finnjolle-seilere til NM-dyst. Og i den klassen er NM-tronen ledig, for fjorårets norgesmester, Anders Pedersen fra Drøbaksund, skal i stedet forsøke seg på en NM-medalje i Soling i Tønsberg. Der går NM for både Soling og Yngling med henholdsvis 11 og 21 båter på startlinjen.

I Brevik er det duket for NM i BB 11, og for å kjempe om de NM-medaljene er det påmeldt 17 lag.