Gjeldende regler

Disse smittevernsreglene og anbefalinger for seilere er gjeldende fra 16. april 2021 og inntil videre:

O

Det er slett ikke lett å holde tungen rett i munnen når det gjelder hva slags seiling som kan utøves hvor og av hvem under dagens koronaregler. Her er NSFs retningslinjer for organisert trening og regattaer.

Utgangspunktet du som seiler må forholde deg til, er dette:

16. april innførte Regjeringen det de kaller trinn 1 i en planlagt gjenåpning av samfunnet. Disse tiltakene gjelder for hele landet, men med unntak av enkelte kommuner som har ekstra høyt smittetrykk. Der opereres det med ulike tiltaksnivåer som er strengere enn de generelle nasjonale reglene, og innbyggere i disse kommunene er underlagt de lokale tiltaksnivåene.

Disse kommunale tiltaksnivåene har betegnelsene A, B og C. A er det strengeste.

I de generelle smittevernsreglene opereres det med begrepet «regioner», men ettersom grensene for en region ikke er generelt og spesifikt definert av myndighetene, har Norges Seilforbund definert følgende regioner som gjelder for all seiling:

Region vest: Vestland og Rogaland fylke, Møre og Romsdal fylke

Region sør: Agder fylke

Østlandet: Viken fylke, Vestfold og Telemark fylke, Oslo

Innlandet: Innlandet fylke

Trøndelag: Trøndelag fylke,

Region nord: Nordland fylke, Troms og Finnmark fylke

De nasjonale reglene

De nasjonale reglene i trinn 1 som gjelder fra i dag, 16. april, innebærer at barn og unge under 20 år kan bedrive organisert trening som normalt. Det gjelder uansett hva slags båttype du seiler i. Alle under 20 år kan også seile regattaer innenfor sin region såfremt ingen av kommunene i regionen er underlagt et spesifikt tiltaksnivå (A, B eller C) som gir begrensninger. Seilere fra kommuner med begrensninger må forholde seg til de reglene som det aktuelle tiltaksnivået i kommunen foreskriver.

Per i dag betyr det i praksis at seilere fra for eksempel Asker hvor tiltaksnivå A gjelder, ikke kan delta i regattaer. Det er ikke tillatt etter forskriften for tiltaksnivå A.

For voksne er de nasjonale reglene strengere, og de gir kun rom for organisert trening i enmannsjoller og i båter hvor det er mulig å holde minst en meters avstand. Det vil i praksis si innen shorthanded-seiling og i storbåt med maksimum tre  om bord. Er alle fra samme husstand, gjelder imidlertid ikke disse reglene. Dette er med andre ord de samme reglene som ble praktisert i store deler av fjorårets seilsesong.

Norges Seilforbund anser lokale ukedags-seilaser som organisert trening.

Lokale tiltaksnivåer

Fordi smittetrykket er ulikt rundt om i landet, har myndighetene innført grader av tiltaksnivåer. Som allerede nevnt: A, B og C – der A er det strengeste. For Oslo gjelder for tiden helt egne regler.

I Oslo er det slik per i dag at dersom du er under 20 år, kan du være med i organisert trening dersom du kan holde en meters avstand. Det betyr at det er fritt frem for enmannsjolle- eller singlehanded-seiling på sjøen, men du må kunne holde minst en meters avstand på land, og treningsgruppen din (kohorten) må ikke overstige 10 personer.

Tiltaksnivå A, som blant annet omhandler en rekke kommuner i Viken, har i stedet for en meter, krav om at de under 20 år må holde to meters avstand. I disse kommunene er det med andre ord enda strengere enn i Oslo. Krav om antall i kohorten er det samme som i Oslo.

For både Oslo og kommuner underlagt tiltaksnivå A er det forbudt å delta i noen form for regattaer – uansett om du er under 20 eller er voksen. Er du voksen, frarådes det å drive organisert trening i Oslo, mens det er forbudt med organisert trening for voksne om kommunen er underlagt kommunalt tiltaksnivå A.

Det forhindrer dog ikke at du kan seile på egenhånd i enmannsjollen din ute på sjøen og trene på den måten. Poenget er at man ikke skal være sammen og dermed kunne være en potensiell smittespreder.

Det er også slik at dersom du for eksempel bor i Asker som for tiden har tiltaksnivå A, så kan du ikke reise til en annen kommune uten tiltaksnivå for å konkurrere der. Du er som person underlagt det tiltaksnivået som gjelder for hjemkommunen din.

Nivåene B og C byr på lettere restriksjoner. Nivå B gjør det blant annet mulig for voksne å trene i enmannsjoller, shorthanded-seiling og storbåter der det er mulig å holde en meters avstand.

NSF har lagd en matrise som forsøker å skissere begrensningene og mulighetene som ligger innenfor de ulike trinnene, aldersgruppene og tiltaksnivåene.

Hvor i landet det er innført spesifikke tiltaksnivåer, vil du finne på Regjeringens nettside «Regionale tiltak ved lokale smitteutbrudd». Sjekk her om din kommune

Konsekvenser

De nasjonale reglene og forskriftene som gjelder per i dag, gjør det utelukket å arrangere nasjonale regattaer som norgesmesterskap og norgescuper. Man kan i beste fall kun konkurrere innenfor de regionene som NSF har definert.

Regjeringen har ikke ennå spesifisert hva som vil komme i neste trinn av gjenåpningen, men den har antydet at reglene vil forbli noenlunde de samme for barn og unge, men med noen lettelser for innendørs aktiviteter. Formuleringen når det gjelder voksne er ennå svært vag: «Oppfordre til aktivitet utendørs heller enn innendørs.»

Du finner NSFs smittervernsregler her.

HISTORIKK

• Mandag 11. mai fikk NSF overbrakt Norges Idrettsforbunds generelle veileder for å redusere spredning av koronaviruset. Den er utarbeidet av Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet. Veiledningen revideres kontinuerlig og den er NSF pålagt å følge og tilpasse til vår seilsport.
  • 12. mai kunngjorde NSF regler for trening. Disse gjelder fortsatt.
  • Torsdag 28. mai ble noen lettelser i smittevernsreglene gjeldende fra 2. juni offentliggjort av myndighetene. De påvirket i liten grad seilsporten.
  • 15. juni kom myndighetene med korreksjoner og lettelser i reglene. Disse reglene gjelder nå.
  • Fra og med 1. juni 2020 ble det åpnet for regattaseiling i tomannsjoller eller båter med flere seilere der alle om bord er under 20 år. Det ble samtidig åpnet for doublehanded-seiling  i storbåter. Forutsetningen er at regelen om 1 meters avstand mellom personer overholdes.
  • Reglene for trening som ble offentliggjort 12. mai gjelder fortsatt.
  • 15. juni 2020 ble retningslinjene stadfestet.
  • 13. oktober åpnes det for trening i alle entypeklasser også for voksne.
  • I januar 2021 fikk vi flere utbrudd av virusmusasjoner som strammet inn nasjonale regler og det kom også flere strengere lokale regler.
  • Nasjonalt gjelder fra 1.februar 2021 er kun trening tillatt og arrangement er ikke anbefalt, ring 1 kommuner har strengere regler. Se mer lenger nede.
  • 15.mars innførte myndighetene strengere regler i Viken og Oslo (tiltaksnivå A)
  • I løpet av 16.mars innført også flere Østlandskommuner strengere regler
  • 17.mars oppdaterte NSF sin veileder.
  • 16.april oppdaterte NSF sin veileder

BAKGRUNN

Idrettens generelle veileder: «Smittevern for idrett» er den gjeldende hovedveilederen som «Smittevernsveiledning for seiling» er basert på. Den kan lastes ned og leses i sin helhet her.

De tre hovedprinsippene for å bremse smittespredning er:

1. Syke personer skal holde seg hjemme
  2. God hånd- og hostehygiene og forsterket renhold
  3. Holde minst 1 meters avstand og redusere kontakt mellom personer

Les mer om «Definisjon av mistenkt, sannsynlig og bekreftet tilfelle av covid-19, samt definisjon av nærkontakter.»

Nedenstående retningslinjer gjelder for arrangementer og aktiviteter for seilforeninger og klasseklubber tilknyttet Norges Seilforbund:

ANSVAR

1. Seilforeningen/klasseklubben er ansvarlig for at arrangementer, samlinger, trening og andre aktiviteter i regi av foreningen/klubben gjennomføres på en smittevernfaglig forsvarlig måte. Det innbefatter at arrangøren har ansvar for at kravet om avstand følges, og arrangøren skal iverksette tiltak som gjør det mulig å ivareta hygiene, at syke ikke deltar på arrangementet og at man har navn og mobiltelefonnummer til støttepersonell som er til stede.
  2. Det et vilkår for gjennomføring av et arrangement at det er utnevnt en smittevernansvarlig.
  3. Garderober kan holdes åpne under forutsetning av at reglene for forsterket hygiene overholdes.
  4. Foreningen skal ha utarbeidet et sett retningslinjer for hvordan generelle smittevernråd skal bli overholdt i sin forening (avstand, hindre kødannelser, desinfisering/vask etc). Den smittevernsansvarlige skal påse at disse retningslinjene blir etterfulgt.

TOPPIDRETT

Toppidrettsutøvere er fritatt for noen av retningslinjene/forskriften. Våre OL utøvere er definert som toppidrettsutøvere. Seilere på utfordrerlandslagsnivå i OL klasser kan vurderes særskilt inn under toppidrettsdefinisjonen om det er nødvendig for idrettssatsingen. Ta da kontakt med per.christian@seiling.no.

VEIEN VIDERE

Norges Seilforbund er i løpende dialog med ansvarlige myndigheter og Norges Idrettsforbund når det gjelder utviklingen og forståelsen av regler, veiledere og retningslinjer knyttet til smittefaren for Covid-19. Inntil videre gjelder ovenstående retningslinjer for seiling. Dersom det viser seg at retningslinjene ikke overholdes eller om det kommer innskjerpelser eller lettelser fra overordnede organer, kan denne veiledningen bli endret på kort varsel.

NSFs arbeider også løpende med å se på muligheter for å gjennomføre norgesmesterskap, norgescuper, seilsportsliga og andre større arrangementer i år.

Endringer og nyheter vil bli publisert på Norges Seilforbunds nettside, www.seiling.no, og de bli distribuert direkte til seilforeninger, seilkretser og klasseklubber i form av nyhetsbrev.

Oslo 16. april 2021

NORGES SEILFORBUND

Generelle retningslinjene for idrettsreiser for seilere

Vedtatt av styret 26.aug 2020

• For seilere i OL klasser og for deres trenere er reiser definert som arbeidsreise. NSF skal, i samarbeid med helsekompetanse, utarbeide retningslinjer for hvordan reisen skal gjennomføres. Reise i røde land er gjenstand for vurdering fra gang til gang i samarbeid med Olympiatoppens medisinske team, utøver, trener og NSF. Nasjonale krav skal i alle sammenhenger følges. 10 dagers karantene etter hjemkomst til Norge skal alltid gjennomføres etter reise i eller gjennom røde land - etter FHIs retningslinjer. Ved reise til gule land som kan bli røde må dette tas med i helhetsvurderingen av reisen og at utøveren eventuelt kan gjennomføre en forsvarlig karantene i etterkant.