fredag, 30 august 2019 12:29

Mange kan delta i Laser-NM i OL-klassene

NM-FORSVARER: Olai Hagland ble norgesmester i 2018 og stiller til start i Bundefjorden for å forsvare tittelen i Laser Standard. NM-FORSVARER: Olai Hagland ble norgesmester i 2018 og stiller til start i Bundefjorden for å forsvare tittelen i Laser Standard.
19 gutter og 5 jenter er per i dag påmeldt til NM i Laser-seilernes to OL-klasser: Laser Standard for herrer og Laser Radial for kvinner.

Norgesmesterskapet arrangeres av Bundefjorden Seilforening 7. og 8. september.  24 seilere er per i dag påmeldt, men arrangørene håper på atskillig flere. I 2018 deltok det ialt 30 seilere.

Radial-klassen teller per i dag fem seilere på deltagerlisten, og det er ingen hvemsomhelster, men de som må sies å være Norges fremste seilere i klassen for tiden: Line Flem Høst, Caroline Rosmo, Hanna Katle Fjon og Guro Gjesdal. Men det er plass til flere – for eksempel alle de andre som er aktive i Radial-klassen og de som var det for noen år siden. Bundefjorden Seilforening håper å samle alle kategorier av Laser-seilere.

I Standard-klasen er det 19 påmeldte, og skal man skue mot toppen av det som kan bli en resultatliste, så er vel Uffe Tomasgaard og Olai Hagland de største favorittene til å være der. Laser Standard har en stor å fyldig master klasse (seilere som blir 35 år i 2019 og eldre) som består av tilårskomne seilere som fortsatt holder kropp og Laser-kunnskaper i hevd rundt om i landet, og Bundefjorden Seilforening ønsker så absolutt å ha med dem.

– Master-seilerne inngår i over all-resultatlisten og NM-premieringen, men det vil i tillegg bli utarbeidet egne resultatlister og tilleggspremiering for master-klassene, sier Dag Rosmo i Bundefjorden Seilforening.

Bundefjorden Seilforening har selv en sterk Laser-tradisjon og foreningen har fostret seilere som Peer Moberg og Eivind Melleby – så kanskje de vil pusse støv av gamle kunster? Eller – kanskje Kristian Ruth vil ta turen fra Asker og kjenne på hva som sitter igjen av Laser-feeling etter at han la opp? Eller: Kanskje Hermann Tomasgaard, i likhet med Line Flem Høst, følger opp verdenscup-seiling i Japan med NM i Bundefjorden? Ja, Kristian og Hermann utgjorde jo for en del år siden en fryktet Laser-kvartett sammen med Mathias Mollatt og Henrik Begby – så kanskje bør også de utfordres til å delta!

Begynner man å grave bakover i Laser-historien er det såvisst mange som vil kunne delta og gjøre NM i Laser Radial og Laser Standard til et veldig spennende NM!

Påmelding skjer på Manage2Sail – det gjenstår fortsatt en drøy uke å trene på...