fredag, 29 november 2019 12:36

Strandrydding: NSF dro på studietur

STORE MENGDER: Thomas Nilsson dro på studietur til Helgelandskysten for å se på og være med på strandrydding der. STORE MENGDER: Thomas Nilsson dro på studietur til Helgelandskysten for å se på og være med på strandrydding der. FOTO: Rolf-Ørjan Høgset
– Jeg ville se hvordan en av de aktørene som er best på strandrydding jobber. Derfor dro jeg på besøk til foreningen In The Same Boat. De har plukket 220 tonn søppel fra øyer og strender i år, sier Thomas Nilsson.

Norske seilere har markert seg med et klart engasjement for havet de seiler på, og mange strender er blitt ryddet i de siste årene. Miljøbevisstheten deres har dessuten økt atskillig, og for seilere flest er det blitt helt utenkelig å slippe så mye som en tannpirker av plast ut i sjøen. Men ikke alle tenker som seilerne, og årsaken til at sjøen og sjøkanten fylles av plast, er sammensatt og svært omfattende.

Seilernes mest synlige miljøengasjement består i å plukke plast på strender og øyer, og Clean Seas Norway og Norges Seilforbund har gått i bresjen for dette arbeidet. Det jobbes jevnt og trutt med å øke engasjementet og bevisstheten, og å gjøre ord om til gjerning blant seilere og rundt om i seilforeningene.

– Vi seilere gjør litt, men kan gjøre mye mer. Kanskje kan vi også utføre plukkingen vår mer effektiv, sier Thomas Nilsson i Clean Seas Norway.

Proffene har noe å lære bort

Og nettopp det å se hvordan proffene gjør det, var årsaken til at Thomas nylig tok turen nordover til Helgelandskysten for å se hvordan foreningen «In The Same Boat» jobber. In The Same Boat ledes av Rolf-Ørjan Høgset, som selv er seiler og bokstavelig talt kom seilende inn i dette arbeidet via båten sin. Han stiftet foreningen In The Same Boat, hvis hovedoppgave og mål er å ta vare på havet og rydde strender.

IMG 1305
 FRA HELE VERDEN: Ungdommer fra hele verden drevet av miljøbevissthet og eventyrlyst kommer til Norge for å rydde strender – og de har mye å ta  av…  (FOTO: In The Same Boat)

«Foreningen In The Same Boats arbeid med strandrydding er basert på dugnadsinnsats fra unge voksne i alderen 20-25 fra hele verden, som reiser til Norge for egen regning og jobber gratis mot kost og losji», kan en lese på nettsiden til foreningen.

Og det kommer mange som vil være med og det ryddes mye, og per i dag står det, ifølge foreningen, 1500 ungdommer som vil være med, på venteliste. Hittil har rundt regnet 350 tonn med søppel fra strandkanten havnet i søppelsekker siden foreningen ble startet.

– Jeg tror de har ryddet rundt 500 øyer tilsammen, men når man vet at bare Helgelandskysten består av 25 000 øyer, så sier det litt om dimensjonen på problemet man står overfor.

Fikk sjokk da han fikk se omfanget

Selv fikk Thomas lettere sjokk da han ble med ut på søppelplukking i noen dager.

– I Oslofjorden kan du forstå at nærmere en million mennesker som omkranser fjorden kan forårsake en viss mengde søppel, men å oppleve å stå med søppel til knes på en øy i et område hvor du knapt ser et hus, det var helt absurd. Mengden var enorm.

Han forteller at det var en annen type søppel på øyene på Helgeland-kysten.

– Det er gammelt søppel som har hopet seg opp over mange år. Brorparten av det stammer fra industri, fiske og fiskeoppdrett. Du merker på plasten at den er gammel, for den er blitt sprø og skjørere og i ferd med å smuldre opp til det som er aller verst, nemlig mikroplast.

Thomas Nilsson og oppdrettssøppel
 FISKEOPPDRETT: Fiskeoppdretten langs kysten forårsaker en stor del søppel som har lagt seg til rette på strendene på Helgelandskysten. (FOTO: Rolf-Ørjan Høgset)

Når det gjelder selve plukkingen var det ikke så mye nytt å lære, men når mengdene blir store er håndteringen av søppelet en utfordring.

Søppelpatruljer kan være en løsning

– Det pratet vi mye om. Med sine arbeidsbåter har de større kapasitet og er mer effektive enn hva de fleste dugnadsbaserte strandryddinger er. Det vi diskuterte mye, var ideen om å etablere en ryddepatrulje – for eksempel for Oslofjorden – som jevnlig reiser innom øyene i fjorden og henter søppel som frivillige har samlet på definerte depoter. Her kan også seilforeningene rundt om i landet spille en rolle om de på en måte kunne være en mottaksstasjon og videreformidler av strandsøppel

Arbeidsbåt
 ARBEIDSBÅTER: Ved hjelp av arbeidsbåter har In The Same Boat kapasitet til å frakte solide mengder søppel ad gangen. (FOTO: Thomas Nilsson)

Thomas Nilsson forteller at det var nyttig å diskutere løsninger og høre på erfaringer. Dessuten vil de bruke vinteren på å se på om det kan være grunnlag for et samarbeid mellom In The Same Boat og Clean Seas Norway på ulike områder.

søppelhåndtering
 SØPPELHÅNDTERING: Strender og øyer inneholder store mengder søppel, men for å kunne få fjernet det effektivt kreves det at det etableres et effektivt mottaksapparat. (Foto: Thomas Nilsson)