onsdag, 26 februar 2020 09:15

Miljø kickoff i Stavanger

STORT ENGASJEMENT: Thomas Nilsson håper på stort engasjement og oppslutning om kick off-møtet for det marine miljøet i Stavanger 11. mars. STORT ENGASJEMENT: Thomas Nilsson håper på stort engasjement og oppslutning om kick off-møtet for det marine miljøet i Stavanger 11. mars. FOTO: Trond R. Teigen
Seilerne i Stavanger-området er opptatt av miljøet, og onsdag 11. mars kommer Thomas Nilsson til byen for å sparke i gang det som forhåpentlig blir en miljøkampanje som vil spre seg til hele Seil-Norge.

– Målet med arbeidet mitt i Norges Seilforbund er å heve miljø- og bærekraft-fokuset i seil-Norge, og at dette er noe man i seilforeningene skal ha fokus på hver eneste dag året rundt. Etter min mening står vi bedre rustet om vi står samlet i det store miljø- og holdningsskiftet som vi står overfor og de utfordringene vi møter. Det gjelder blant annet problematikken rundt plast på avveie, og  spesielt marin forsøpling som naturlig nok står seilerhjertene våre nærmest, sier han.

Og med det «å stå samlet», mener han ikke bare at seilforeningene landet rundt skal samles til et miljøengasjement, men også at hver og en seilforening lokalt skal søke å samarbeide med alle de lagene og organisasjonene som vil være med på det Thomas Nilsson kaller «tidenes miljøskifte».

Norges Seilforbund har uttalt at forbundet har som mål å være ledende innen miljøarbeid og -bevissthet i idretts-Norge, og det å trekke flere inn i arbeidet, er en del av dette.

Koordinert og stor dugnadskraft trengs

– Vi trenger et godt koordinert samarbeid og å mobilisere en stor dugnadskraft. Og det er her skoler, idrettsforeninger, lag og organisasjoner kommer inn i bildet.  I tillegg trenger vi profesjonelle aktører til å være olje i maskineriet og å få alle til å gå i felles miljøtakt.

– For Norges Seilforbund, sier han, – er det i første omgang viktig å samarbeide med de aktørene som allerede er på banen. Det vil si seilforeninger, dykkerklubber, lokale friluftsråd, skjærgårdstjenester og så klart de som til slutt mottar avfallet.

49224121502 94a61483df o
 ALLE GODE KREFTER: Alle gode krefter må med til å rydde opp i det marine miljøet, og koordinert samarbeid og dugnadsinnsats mellom foreninger, lag og organisasjoner er viktig. Her representert ved Sandefjord Dykkeklubb under Seilsportsliga stevne i fjor. (FOTO: Trond R. Teigen)

Han ønsker og håper at 11. mars vil representere en ren miljø-kick off for seilmiljøet i Stavanger-regionen. Dit vil alle interesserte på tvers av miljøene og alle de aktørene som allerede bidrar eller ønsker å bidra i miljøarbeidet bli invitert.

– Alle de tre seilforeningene i Stavanger-regionen har en naturlige plass i dette arbeidet og Stavanger Seilforening er allerede med og ønsker å bidra, sier han.

– Stavanger Seilforening setter stor pris på NSFs miljøengasjement og ser frem til å være en del av NSFs satsing på å heve miljø- og bærekraft-fokuset i seil-Norge. Vi ser frem til å huse mange gira seilere, representanter fra NSF, Friluftsrådet og så videre 11. mars i vårt klubbhus på Sølyst, sier den nye daglige lederen i Stavanger Seilforening, Lars Ole Gudevang

I april er det planlagt en stor ryddeaksjon på Mosterøy utenfor Stavanger i regi av Ryfylke Friluftsråd, og Thomas Nilsson håper å mobilisere en stor ryddehær  av seilere til denne aksjonen.

– Jeg håper dette vil markere starten på en rekke fremtidige store, felles ryddeaksjoner i regionen – i tillegg til de mange små og regelmessige ryddeaksjonene lokalt i de ulike lagene og seilforeningene.

Kick off-møte 11. mars

Norges Seilforbund og Stavanger Seilforening jobber nå med å forberede kick off-møtet 11. mars, som de håper vil samle mange mennesker. En aktør som allerede har sagt at de kommer og støtter dette arbeidet, er Ryfylke Friluftsråd. Det samme er Passion for Ocean

– Da har vi virkelig tatt et stort skritt i riktig retning, sier Thomas Nilsson, som også skal presentere dette arbeidet og den nye miljøsertifiseringen av seilforeninger under klubbkonferansen 14. mars.

Dit vil han bringe med seg ferske inntrykk, erfaringer og forhåpentlig også mye energi og inspirasjon fra kick off-seansen i Stavanger. som han kan spre til andre seilforeninger.