tirsdag, 10 mars 2020 18:55

NSFs jubileumsfest og klubbkonferanse er avlyst

AVLYST: NSF har vurdert smittefaren for stor til at det er forsvarlig å gjennomføre klubbkonferansen og jubileumsfesten. AVLYST: NSF har vurdert smittefaren for stor til at det er forsvarlig å gjennomføre klubbkonferansen og jubileumsfesten.
Med utgangspunkt i dagens situasjon knyttet til korona-viruset har NSF i ekstraordinært styremøte i dag (10.3.) besluttet å avlyse den planlagte jubileumsfesten og klubbkonferansen lørdag 14. mars.

Med Folkehelseinstituttets (FHI) innskjerpede krav som følge av korona-viruset og smittefaren viruset representerer, anser NSF det som ikke lenger forsvarlig å gjennomføre disse arrangementene.

– Det er selvfølgelig med beklagelse vi har valgt å avlyse dette arrangementet som vi alle har gledet oss til, og som vi har lagt så mye arbeid ned i for å forberede, sier Per Christian Bordal.

Avgjørelsen er tatt på bakgrunn av de rådene som er kommet fra FHI om å gjøre en grundig risikovurdering av alle arrangementer for å begrense smitterisiko.

– FHI har påpekt at arrangører som avholder arrangementer med mer enn 100 deltagere, bør foreta en risikovurdering i forkant. FHI har utarbeidet et skjema med fire spørsmål, og om arrangøren svarer ja på dem, bør man vurdere om det er forsvarlig å gjennomføre arrangementet. Når det gjelder klubbkonferansen og jubileumsfesten, ble det ja på alle spørsmålene, sier Bordal.

De fire spørsmålene han refererer til, dreier seg «om det er smittespredning av covid-19 i kommunen», «om arrangementet har deltagere fra utenfor Norden», «om det har deltagere med samfunnskritiske oppgaver» og «om det er deltagere i risikogrupper».

– Å avlyse disse to arrangementene har selvfølgelig vært en vanskelig avgjørelse, men vi er av den oppfatning at NSF må være seg sitt ansvar overfor deltakerne bevisst, og gjøre det som er mulig for å redusere eventuell smittefare og ytterligere utbredelse av korona-viruset blant befolkningen, sier Jørgen Stang Heffermehl, president i NSF.

Avlysningen av helgens arrangementer kan få negative økonomiske konsekvenser for Norges Seilforbund. Det kan være snakk om en mulig kanselleringserstatning til hotellet. Det kan bety at det dermed ikke vil være mulig å gjennomføre arrangementene på et senere tidspunkt, eller å kunne tilbakebetale påmeldingsavgift eller andre kostnader.

– De økonomiske og praktiske omstendighetene rundt avlysningen er det foreløpig for tidlig å si noe om, men vi vil komme med ytterligere informasjon til alle påmeldte deltakere om dette så snart vi har en avklaring, sier Per Christian Bordal.

2020_03_10_Norges_Seilforbund_Informasjon_til_deltakere_Korona.pdf