mandag, 11 mai 2020 13:13

Molde viser vei og gir turinspirasjon

HAVNER: Norge har nok av havner å ta av, og SeilUt inspirerer til å besøke dem. HAVNER: Norge har nok av havner å ta av, og SeilUt inspirerer til å besøke dem. FOTO: Morten Jensen

Ute på sjøen i frisk luft sammen med familien – du finner knapt noe sikrere fra korona-trusselen enn det. Er det i tillegg et ørlite konkurranseaspekt ved aktiviteten, vil det kunne sette ytterligere en spiss på det hele. I Molde Seilforening har de nå gått løs på den fjerde sesongen med turseilerprosjektet SeilUt hvor det gjelder å besøke ulike havner, og allerede nå ligger foreningen an til å slå tidligere rekorder når det gjelder antall havnebesøk.

podcasten «Explore North», som er en del av Norges Seilforbunds satsning på friluftsliv og en del av «100 Nautiske klubben», har Jon Amtrup snakket med Pål Sletvold om konseptet SeilUt. Kort fortalt går det ut på, som for turorientering der det gjelder å samle et antall poster, å seile til forskjellige havner i løpet av sesongen. Dette er blitt et populært tiltak i Molde Seilforening.

Flere drar ut på sjøen

Pål Sletvold forteller at det har bidratt til å få flere ut på sjøen, og ikke minst har det bidratt til at foreningens medlemmer har seilt til havner de ikke har vært i før. Det er gått sport i å besøke flest mulig havner i løpet av sesongen. Noen konkurrer mot hverandre om antall havner – andre mot seg selv.

Deltagerne synes dette er en hyggelig form for konkurranse der familien har et felles prosjekt i forbindelse med seilturen. Det gjelder ikke, som i regattaer, å seile fortest mulig, men å oppdage nye områder.

Det hele er såre enkelt:

Molde Seilforening har plukket ut et antall havner som er med i sesongens SeilUt. Når man har vært ute og seilt, registrerer man på nettet hvilke havner man har vært i på turen.

– I et regneark registrerer vi så hver båts havner, og hver 3. eller 4. uke sender vi ut en oversikt til alle deltagerne om hvordan de ligger an i forhold til hverandre, forteller Sletvold.

Slik er reglene.

Ankerdram-glass gjorde susen

I 2019 deltok det 18 båter fra Molde Seilforening, som er en forening med rundt 200 medlemmer.

For hver 10. unike havn – det vil si en havn de ikke har besøkt før – vanker det et ankerdram-glass med Molde Seilforenings vimpel og inskripsjon på.

– Til å begynne med hadde vi kun én premie til den som besøkte flest havner, men da vi satte i gang dette med glass for hver 10. havn, tok dette virkelig av. Nå er det flere båter som har nok glass til å kunne invitere nabobåten over på en ankerdram når de ligger i havn.

Sletvold forteller at deltagelse er gratis, og at tur- og havgruppen i foreningen har budsjett stort nok til å dekke utgiftene til drammeglassene. De ser det som en investering i å få flere til å seile og ha glede av sjøen, og de ser også at SeilUt kan bidra til å få flere medlemmer i foreningen.

Vil kunne bli landsdekkende på sikt

Etter at Molde Seilforening startet for fire år siden, er ideen blitt adoptert av noen andre seilforeninger rundt om i landet. Nå har noen røster hevet seg som mener at dette bør bli et landsdekkende tilbud.

– Ja, og det er SeilUt faktisk i ferd med å bli. Vi har fått noen midler fra Norsk Friluftsliv til å utvikle dette, og Jon Amtrup, som er turansvarlig i seilforbundet, jobber nå med å få flere seilforeninger i gang rundt om i landet, forteller Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.

– Målet er å få flere seilforeninger i gang, for deretter i første omgang å forsøke å lage fellesprosjekter for foreninger som sogner til samme område. Foreningene i Oslofjorden og Bergen-området bør jo for eksempel kunne gå sammen om å lage noe felles. Når vi så har fått med mange foreninger og regioner, kan vi forsøke å sy dette sammen til et landsdekkende prosjekt. Men nå i startfasen er vi avhengig av lokalt engasjement for å dra det i gang, sier Jon Amtrup.

Pål Sletvold forteller i podcasten at dette ikke er noe stort administrativt prosjekt. Det hele som trengs er en som registrerer havnebesøkene og setter dem inn i regnearket – for deretter å lage noen oversikter over aktiviteten og stillingen i løpet av sesongen. Og i Molde så strekker sesongen seg fra begynnelsen av april til slutten av oktober.