mandag, 25 mai 2020 12:11

Alternative pinseleire popper opp

PINSELEIR I ASKER: Vanligvis har seilere i Indre Oslofjor valfartet til Fjærholmen i pinsen, men når det ikke er mulig arrangeres det mindre, lokale leire – blan annet i Asker – der Linnea Ejdfors er en av trenerne. PINSELEIR I ASKER: Vanligvis har seilere i Indre Oslofjor valfartet til Fjærholmen i pinsen, men når det ikke er mulig arrangeres det mindre, lokale leire – blan annet i Asker – der Linnea Ejdfors er en av trenerne. FOTO: Morten Jensen
Pinseleiren på Fjærholmen har i over et halvt århundre vært pinseleiren med stor P. Når den nå er korona-avlyst, popper det opp alternativer. Blant annet i Indre Oslofjord.

Koronaviruset har satt en stopper for et av seil-Norges aller mest populære arrangementer; pinseleiren på Fjærholmen i regi av Tønsberg Seilforening. Mange mennesker fra hele landet samlet på ett sted er lite forenlig med de smittevernsreglene som nå gjelder. Tønsberg Seilforening så seg derfor pent nødt til avlyse arrangementet.

Samarbeid mellom tre foreninger

– Nå forsøker vi imidlertid å få til noe hyggelig for barna likevel, sier trener Linnea Ejdfors i Asker Seilforening.

Hun forteller at det kom et initiativ fra Bærum Seilforening som gjerne ville prøve å få til noe for barn i Oslo & Akershus Seilkrets i pinsen som et alternativ. Det har ført til et samarbeid mellom Bærum og Asker Seilforening, samt KNS om alternative pinseleire for Optimist-seilere.

– Vi har fordelt oss slik at vi i Asker har en leir for viderekomne seilere, det vil si de som begynte å seile i 2019. KNS har en tilsvarende leir for regattaseilere, som er seilere som har seilt i norgescup-seilerne, forteller Linnea.

Begrenset deltagelse

På grunn av smittevernsreglene kan ikke arrangementene tilsammen ha mer enn 50 deltagere.

– I Asker har vi derfor satt et tak på 20 seilere, mens Bærum trolig har plass til flere seilere fordi NC-seilerne er mer selvgående og ikke er avhengige av å ha to foreldre og flere søsken til å hjelpe seg.

Leirene er åpne for alle Optimist-seilere innenfor OAS. Arrangørene holder trenere – i Asker er det Linnea Ejdfors og Marthe Bjerkåsholmen – men foreningene kan også komme med trenere sammen med sine seilere til naboforenningens pinseleir.

– Dette vil variere fra forening til forening og fra gruppe til gruppe, sier Linnea.

En erstatning for Fjærholmen

Hun understreker at det på grunn av smittevernsreglene kun vil bli et tilbud på sjøen, og dersom forholdene ikke tillater seiling, blir aktivitetene avlyst.

– Vi vil ikke ha et alternativt program på land. Slik vil det i alle fall være her i Asker. Det er mulig det vil være noe annerledes i de andre seilforeningene.

I Bærum vil seilerne ha Ytre Vassholmen som utgangspunkt, i KNS vil de seile fra Ulabrand-sentret på Bygdøy mens det i Asker er Blakstadtangen som gjelder.

– Selv om disse leirene aldri vil kunne bli som det ville ha vært på Fjærholmen, håper vi dette vil være en hyggelig erstatning for barna slik at de vil få anledning til å treffe og seile sammen med barn fra andre foreninger, sier Linnea Ejdfors.

– På leiren i Asker vil mye handle om å bli trygg i båten, å ha det morsomt og få en fin opplevelse, forteller hun.

– Når det ikke er mulig å arrangere større, nasjonale pinseleire synes jeg dette er et kreativt og flott tiltak som jeg håper flere seilforeninger rundt om i landet vil gripe fatt i og lage noe tilsvarende, sier Iens Ludvig Høst, som er ansvarlig trenerutvikler i Norges Seilforbund.

Påmelding NC-seilere i Bærum

Påmelding regattaseilere i KNS