mandag, 22 juni 2020 14:22

En viktig pose for havet

KYSTLOTTERIET: For hver slik pose en seilforening leverer inn, fåes et lodd i Kystlotteriet. KYSTLOTTERIET: For hver slik pose en seilforening leverer inn, fåes et lodd i Kystlotteriet. FOTO: Trond R. Teigen
Mange seilforeninger får i disse dager tilsendt en rull med søppelsekker og lodd i Kystlotteriet. Det er en liten sommergave.

– Det er noe Covid-19 ikke har endret på, og det er mengden marin forsøpling. Vi i Norges Seilforbund fortsetter derfor vår HoldHavetRent-kampanje for fullt, sier Thomas Nilsson, leder for HoldHavetRent Clean Seas-kampanjen i Norges Seilforbund.

I disse dager har seilforeninger rundt om i landet fått en rull med søppelsekker tilsendt i posten.

– En rull sekker holder selvfølgelig ikke til alle i foreningen, men det er en start. Vi vet at mange seilere er veldig flinke til å plukke marint avfall, men håper at enda flere vil bidra mer denne sommeren, sier Nilsson.

Kystlotteriet er et samarbeid mellom lokalbefolkningen, lokalt og regionalt næringsliv samt ulike sponsorer og samarbeidspartnere som alle tar sikte på å rydde kysten for marin forsøpling. Alle som leverer inn en sekk med marint avfall, er med i trekningen om premier som for eksempel et tokt med Christian Radich eller en seilas med båtutleie- og eventselskapet SeilNorge i Nord-Norge.

– Seilere er viktige støttespillere for et renere hav og vi er veldig glade for samarbeidet med Norges Seilforbund, sier Sten Helberg, gründer av Kystlotteriet.

NSF og Kystlotteriet har samarbeidet i flere år og har blant annet samarbeidet om prosjektet Kystplanken. Årets «sommergave» til foreningene bidrar til å sette miljøvern i praksis mellom de to organisasjonene enda mer i fokus.

– Det er viktig at alle bidrar med å rydde plast fra havet. Jobben i seg selv er viktig, men det som kanskje er aller viktigst er den endringen av mentalitet som skjer når en ser all plasten som finner veien til havet. Vi må ikke bare rydde, men også redusere bruken av plast kraftig. Det er et løft Norges Seilforbund gjerne vil at alle våre medlemmer skal bidra til, sier Per Christian Bordal, generalsekretær i Norges Seilforbund.