tirsdag, 28 juli 2020 06:49

Bli med på jolleekspedisjon i Tønsberg-skjærgården 29.–30. august

INSPIRASJON: Jolleekspedisjonen for unge er inspirert av Mange Klanns «Norge om babord»-prosjekt. INSPIRASJON: Jolleekspedisjonen for unge er inspirert av Mange Klanns «Norge om babord»-prosjekt. FOTO: Magne Klann
Norges Seilforbund inviterer til overnattingstur for alle unge seilere i helgen 29.–30. august. Eventyreren og seileren Mats Grimsæth er med som leder av ekspedisjonen.

– Finnes det unge medlemmer i din forening som ikke nødvendigvis motiveres av regatta, men som kanskje har mer lyst til å seile tur for mestring, seilglede og fellesskap?

Selvfølgelig er det det. Kanskje det til og med det er deg. Nå kan de bli med eventyreren Mats Grimsæth, i samarbeid med Norges Seilforbund og Tønsberg Seilforening, på en jolleekspedisjon i den flotte skjærgården utenfor Tønsberg.

NSF er veldig glad for å ha fått med seileren og eventyreren Mats Grimsæth som leder for den første jolleekspedisjonen for unge seilere. Vi skal utforske skjærgården utenfor Tønsberg med joller og overnatte på en øy. Det er også mulig å seile med egen kjølbåt dersom noen ønsker det.

Eventyrer og seiler

Mats Grimsæth var verdens yngste ekspedisjonsleder rundt Svalbard da han seilte rundt Spitsbergen i 2017. Senere er det blitt mange turer over Barentshavet og til Grønland og Jan Mayen. Før alt dette seilte han egen skute opp og ned norskekysten et helt år.

Han er dessuten en meget dyktig fotograf og foredragsholder med flere priser og utmerkelser bak seg.

Turen er målet

Tønsberg Seilforening stiller med tre tomannsjoller til de unge lagene, og kan ved behov skaffe flere. Seilere kan også stille med egne joller eller små kjølbåter.

Tid: Fremmøte senest kl. 11.00 lørdag 29. august

Sted: Tønsberg Seilforening, Fjærholmen (jollerampe øst)

Starten går fra Fjærholmen, Tønsberg Seilforening lørdag 29. august klokka 12.00. Ingen startprosedyre, men felles start med beina i vannet og klar-ferdig-gå. Turen er målet, og det blir langt nok til at det er en utfordring å fullføre.

Ekspedisjonen i korthet

Vi bestemmer overnattingssted etter vær og vind, og seiler en annen løype tilbake igjen på søndag. Forvent å være tilbake på Fjærholmen ved 16-tiden søndag 30. august.

Sikkerhet

Vi stiller med følgebåter, og seilerne får en bærbar VHF i hver båt. Det kan bli litt større avstander mellom båtene enn under vanlig trening og regatta. Derfor vil vi ha VHF-forbindelse mellom seilerne og følgebåtene.

Følgebåtene kan ta med bagasje for de seilerne som ønsker det. Felles lavvo og/eller egne telt.

Varighet

Målet tilpasses til 4-6 timer seiling slik at alle kan navigere og velge forskjellige ruter mellom øyer og skjær. Alle får utdelt laminert kart med rute inntegnet rett før turen.

Overnatting

Vi overnatter på en strand eller øy der alle kan bære opp jollene. NSF stiller med to lavvoer og utstyr til å grille. Deltagerne kan også ta med egne telt. Mat ordnes av deltagerne selv, men vi oppfordrer til at alle samarbeider/samhandler. Det blir bål og gode historier som skal prege denne sensommernatten.

#HoldHavetRent

Deltagerne skal selvfølgelig ikke bare ta med seg eget søppel hjem, men også rydde øya eller stranden der vi overnatter.

Deltagere

NSF stiller med båter i samarbeid med Tønsberg Seilforening. Vi vil gjerne ha unge deltagere fra flere forskjellige foreninger med på turen. Det er også mulig å seile i egen båt; enmannsjoller, tomannsjoller eller små kjølbåter.

Nedre aldersgrense er 16 år.