tirsdag, 28 juli 2020 12:24

Motivasjonen styrte på sommerleir i Haugesund

SEILING: Seiling var mest populært på sommerleiren i Haugesund, og opplæring i 2-Krona sammen ga godt grunnlag for å forsøke seg i Optimist alene etterpå. SEILING: Seiling var mest populært på sommerleiren i Haugesund, og opplæring i 2-Krona sammen ga godt grunnlag for å forsøke seg i Optimist alene etterpå. FOTO: Haugesund Seilforening
– Det fungerte veldig bra å la motivasjonen styre, og seiling var mest populært,  sier John-Øivind Tollevik Garvik, trener i Haugesund Seilforening

Haugesund Seilforening arrangerte sommerleir i begynnelsen av juli med 21 deltagere i alderen åtte til 15 år – jevnt fordelt mellom gutter som jenter.

– Deltagerne fikk være med på mange aktiviteter på og ved sjøen. Vi var mye ute i båt, padlet i kano og kjørte tube, men hovedfokus var på seiling. De som var med fikk testet Optimist, Laser og 2-Krona, litt avhengig av alder og interesse, forklarer John-Øivind Tollevik Garvik (17).

John-Øivind, som er Laser-seiler og trener-utdannet, var en av trenerne på sommerleiren.

Seiling mest populært

Han slår fast at flere aktiviteter som deltagerne fikk anledning til å forsøke seg på, var seiling den mest populære aktiviteten.

– Vi baserte det på lyst og spurte hvem som ville seile. Det var gøy å se at alle fikk lyst til å prøve når de så at de andre koste seg. Det fungerte derfor veldig bra å la motivasjonen styre, sier John-Øivind.

Motivasjonoppslag
 GODT EGNET: 2-Krona viste sge å være godt egnet til opplæring under sommerleiren. FOTO: Haugesund Seilforening

Han trekker frem at det var en stor fordel at de kunne benytte 2-Krona, en båt med plass til flere.

– Da kunne vi trenere seile båten i starten, og deltagerne fikk være utpå også i en del vind. Etter hvert overtok de selv, og vi trenerne ble bare passasjerer eller var følgebåt. Det gjorde at de hadde større trygghet når de senere prøvde seg i Optimist og Laser.

Strandrydding

Stradryddere
 STRANDRYDDING: Hele deltagergjengen ble med på strandrydding en av dagene. FOTO: Haugesund Seilforening.

Leiren varte i fem dager, og en av dagene var det satt av tid til strandrydding, og etter avtale med friluftsrådet dro de ut til en øy og fikk ryddet mye plast og søppel.

– Mange av deltagerne ønsker nå å bli med på videre seilkurs, og flere foreldre har ønsket seg egne kurs, slik at også de kan lære mer. Jeg tror de syntes det var kjekt at de fikk seilt såpass mye, og at de lærte teori gjennom rebuser, aktiviteter, og ikke minst i praksis. Det virket som om alle som var med, hadde gode opplevelser og opplevde mestring, sier John-Øivind Tollevik Garvik.

Strandryddere2
 INNSATS: Det var ikke noe å si på innsatsen under strandryddingen av øya deltagerne var på. FOTO: Haugesund Seilforening