torsdag, 06 august 2020 08:16

Sammenslått NM i Bic Techno 293

NM: 19 seilere skal kjempe om NM-medaljer i Bic på Lysakerfjorden kommende helg. NM: 19 seilere skal kjempe om NM-medaljer i Bic på Lysakerfjorden kommende helg. FOTO: Bergens Seilforening
Det er ikke bare Laser-seilerne som skal kjempe om NM-medaljer på Lysakerfjorden. Det skal også 19 seilere på Bic Techno 293-brett.

– Vi slår sammen alle aldersklassene og vil kåre en norgesmester i Bic, forteller Henrik Wigers Larsen i arrangementskomiteen.

Vanligvis konkurreres det i ulike aldersklasser der seilerne har ulik seilstørrelse, men i kampen om NM-medaljene vil alle seilerne være samlet i en klasse.

– Det betyr at de vil kunne velge mellom seil på 6 og 7,8 kvm og seile mot hverandre, sier Wigers Larsen.

U15 og U17 utgjør de to største gruppene med henholdsvis 10 og ni seilere. I de nye NM-reglene anno 2020 er kravet til antall deltagere 15 som seiler for minimum tre forskjellige seilforeninger. Med 19 seilere har mesterskapet god margin til minimum antall deltager, men når det gjelder foreningsspredningen er det på håret. 15 seilere representerer KNS, tre kommer fra Bergen og én seiler stiller for Lysakerfjorden Seilklubb.

KNS er arrangør i samarbeid med Lysakerfjorden Seiklubb, og mesterskapet har Lysakerfjordens anlegg på Rolfstangen som utgangspunkt og med regattabanen rett utenfor.

Tre seilere blir nevnt som medalje-favoritter: Nils Henrik og Albertine Lind fra Bergen og Mina Mobekk fra KNS. Blir det mye vind, setter mange en knapp på Nils Henrik, blir det lite nevnes Mina.

I Bic-klassen er det fri pumping, hvilket betyr at det kan seiles i nær sagt all slags vind.

– Vi håper imidlertid det blir mer enn et par sekundmeter med vind, slik at vi kan få reell seiling, sier Henrik Wigers Larsen.

Værmeldingen varsler om vekslende vind, og slett ikke lite vind hele tiden.

Følg NM på Manage2Sail.