tirsdag, 25 august 2020 17:09

Hold havet rent-uke 14.–19.september

HOLD HAVET RENT-UKE: Fra 14. til 19. september skal mye av kysten ryddes, og Norges Seilforbunds Hold Havet Rent-uke er en viktig del av det hele. HOLD HAVET RENT-UKE: Fra 14. til 19. september skal mye av kysten ryddes, og Norges Seilforbunds Hold Havet Rent-uke er en viktig del av det hele. FOTO: Morten Jensen
Fra mandag 14. til lørdag 19. september avholder Norges Seilforbund «Hold Havet Rent-uke». Den inngår som en del av strandryddeuka i regi av Hold Norge Rent-kampanjen.

Strandrydding vil man høre mye om i september, og seilere, seilforeninger og NSF er en viktig del av dette. NSF håper på et stort engasjement i hele seil-Norge.

– Vi kommer til å følge temadagene til strandryddeuka og opplegget der. Mandag 14. september er temaet: «Vi rydder på hjemmebane», og da oppfordrer vi alle landets seilforeninger til å mobilisere foreningens medlemmer til å rydde i foreningens nærområde, sier Thomas Nilsson, prosjektleder for miljøarbeid i NSF.

– Lørdag 19. september foregår selve «Strandryddedagen», og da ønsker vi at seilforeningene inviterer til en større dugnad i en litt mer omfattende omkrets som det kan ryddes i, sier Thomas Nilsson, prosjektleder for miljøarbeid i NSF, fortsetter han.

Thomas Nilsson forteller at Hold Havet Rent-uken dessuten representerer startskuddet på et pilotprosjekt som går ut på å miljøsertifisere seilforeninger rundt om i landet. Dette gjør NSF i samarbeid med forskningsselskapet COWI med støtte fra  Handelens Miljøfond.

– Korona-viruset stoppet dette prosjektet i våres, men nå starter opp igjen og vi håper på god deltagelse, sier han.