onsdag, 02 september 2020 11:03

Foilende jenter med suksess

NORDISK MESTER: Helle Oppedal stod for en solid VM-innsats i Formula Foil. På veien hjem ble hun nordisk mester i Danmark. NORDISK MESTER: Helle Oppedal stod for en solid VM-innsats i Formula Foil. På veien hjem ble hun nordisk mester i Danmark. FOTO: Sailing Energy/Engadinwind
Helle og Tuva Oppedal har gjort seg bemerket med gode VM-plasseringer og nordisk mesterskapstittel i Formula Foil.

I august deltok søstrene Tuva og Helle Oppedal i VM i brettklassen Formula Foil i Sveits.

Formula Foil-klassen er brettseiling med hydrofoil hvor det nesten ikke er noen utstyrsbegrensninger. I dameklassen bruker de 9,0 kvm seil som største seil, mens gutta bruker 10,0. Begge bruker 100cm brede brett, og frontvingen på foilen er som oftest 1000 cm2.

Det deltok det 29 damer, og 133 menn i VM, og de utgjorde en miks av aktive RS:X-seilere, pensjonerte RS:X-helter og PWA-seilere. Det var med andre ord de aller beste i verden, fra flere disipliner, samlet i én klasse.

I dette selskapet gjorde Oppedal-søstrene en meget god figur. Helle, som i fjor markerte seg i IFCA- og PWA-foil klassene, fikk en 9.plass. I aldersklassen Youth fikk hun 2.plass. Hennes beste enkeltplassering var 5. plass. Bare to plasseringer foran Helle på resultatlisten havnet Marina Alabau, som vant gull i OL 2012 i RS:X. Hun har etter sigende trent svært mye foil de siste årene. Så det sier noe om prestasjonen til Helle.

Tuva Oppedal på 14 år var den desidert yngste deltageren i mesterskapet og fikk en 25. plass – med 19. plass som sin beste plassering. Bak seg hadde hun blant annet Farrah Hall, som deltok i RS:X i OL 2012.

Tuva Oppedal
TUVA OPPEDAL: 14 år gamle Tuva Oppedal seiler på iQFoil – utstyret som skal benyttes under OL i 2024 – og tok en bronse i nordisk mesterskap i Danmark. FOTO: Jan Nielsen.

Formula Foil er ikke helt ulik den ny OL-klassen iQFoil, som har nesten det samme utstyret. iQFoil-utstyret har litt mindre vinge, litt smalere brett og 1 kvm mindre seil. Man kan delta i Formula Foil med iQFoil-utstyr. Tuva deltok i VM i Formula Foil på komplett iQFoil utstyr.

Det kommer snart også eget juniorutstyr med mindre seil og rimeligere foil.

Nordisk mester

På veien hjem fra Sveits deltok Tuva og Helle i nordisk mesterskap i Danmark, og der endte det med at Helle vant gull og Tuva bronse i dameklassen!

– De seilte sammen med herreklassen, og både Helle og Tuva ga flere av guttene god konkurranse, forteller Øyivind Birkeland, som er klassekaptein for foil og slalom i Norsk Brettseiler Klubb.

NoM pallen foil
 NORDISK MESTERSKAP: Helle Oppedal troner øvers på pallen med lillesøster Tuva på 3. plass. FOTO: Jan Nielsen.

Han forteller også at windfoil-miljøet i Norge er i en fin utvikling med mye aktivitet og mange aktive utøvere. Navn som Christian Linnerud, Jakob Ruud og Martin Møller Hovda nevnes. Martin ble europamester i slalom i 2019. Oda Sverre, Endre Funnemark, Thea Oppedal og August Landmark trekkes også frem.

– En gledelig utvikling er at Norge utmerker seg med å ha en stor andel jenter som seiler på foil, sier han.

Det fins også eldre seilere som seiler på brett med foil. Stein Anders Sundby i Asker er en av dem – og han har trukket med seg flere seilere i miljøet der.