tirsdag, 13 oktober 2020 13:17

Thomas Nilsson går på børs

PÅ BØRS: Onsdag 14. oktober vil Thomas Nilsson være på Oslo Børs for å skaffe penger til havet og TV-aksjonen. PÅ BØRS: Onsdag 14. oktober vil Thomas Nilsson være på Oslo Børs for å skaffe penger til havet og TV-aksjonen. FOTO: Oslo Børs og Morten Jensen
Onsdag 14. oktober inntar Norges Seilforbund og Thomas Nilsson Oslo Børs. Oppgaven hans er å bringe penger til TV-aksjonen via seilforbundets egen digitale innsamling.

I morgen onsdag 14. oktober benker Thomas Nilsson seg sammen med Oslos ordfører, Marianne Borgen, og en rekke andre prominente personer i Oslo Børs’ ærverdige lokaler. Der skal de plukke frem mobiltelefonene sine, og hver og en av deltagerne har med seg lister over personer og firmaer de vil ta en telfon til.

Norges Seilforbund har opprettet sin egen digitale bøsse som det allerede nå er kommet over 50 000 kroner i. NSFs «miljøgeneral», Thomas Nilsson, håper den skal inneholde atskillig mer etter at han er ferdig med ringerunden sin.

– Ja, jeg har en lang ringeliste; mange av mine egne kontakter, men også andre jeg har fått tips om å ta kontakt med. Jeg håper på at alle jeg ringer, har et hjerte for havet og vil gi til det viktige og utrettelige arbeidet mot plastforsøplingen der.

Sammen med Thomas Nilsson kommer et 20-talls andre telefonringere til Oslo Børs for å gjøre en skikkelig dugnadsinnsats og for å ta et krafttak for havet.

– Sammen skal vi sørge for at Oslo slår alle tidligere innsamlingsrekorder fra næringslivet og gjøre et stort løft for å stanse plastforsøplingen i havene våre, sier innsamlingsleder Marina Staubo i TV-aksjonen NRK WWF.

Gi så det monner

– Vi seilere har en ekstra forpliktelse til å støtte årets TV-aksjon som går til Verdens naturfond og deres arbeid med å bekjempe plast i havet. Norges Seilforbund er derfor stolt ambassadør for årets TV-aksjon, og vi oppfordrer alle seilere til å gi så det virkelig monner, sier generalsekretær Per Christian Bordal i NSF.

Han er full av lovord for den innsatsen Thomas står for i dette arbeidet på vegne av NSF.

– Jeg håper virkelig han vil få mange positive svar slik at vi kan bidra til å stanse forsøplingen av havet, og at vi gjennom NSFs digitale innsamlingsbøsse får vist at vi seilere virkelig bryr oss om havets helsetilstand, sier Per Christian Bordal.

Og så langt er NSFs engasjement blitt lagt merke til. Norges Seilforbund ligger foreløpig på 3. plass på listen over organisasjoner som har samlet inn mest penger til TV-aksjonen.

Thomas Nilsson mener vi bør klare å nå helt til topps. Havet er lekeplassen vår og det bør vi vise at vi verdsetter.