tirsdag, 27 oktober 2020 07:37

– Vi skal klare en halv million!

450 000: Generalsekretær Per Christian Bordal (t.v) og miljøgeneral Thomas Nilsson er svært fornøyd med å ha samlet inn nesten 450 000 kroner til TV-aksjonen, men målet er en halv million innen november er omme! 450 000: Generalsekretær Per Christian Bordal (t.v) og miljøgeneral Thomas Nilsson er svært fornøyd med å ha samlet inn nesten 450 000 kroner til TV-aksjonen, men målet er en halv million innen november er omme! FOTO: Morten Jensen
Etter iherdig innsats og takket være mange positive givere, har Norges Seilforbund til nå samlet inn nesten 450 000 kroner til årets TV-aksjon og til arbeidet mot plastforsøpling av havet.

– Jeg torde nesten ikke trykke på knappen, da jeg satte 250 000 kroner som et mål for seilforbundets innsamling til TV-aksjonen og Verdens naturfonds arbeid mot forsøplingen av havet. At vi hittil har klart å få inn nesten 450 000 kroner på Norges Seilforbunds innsamlingsbøsse på spleis.no, er derfor over all forventning, sier Thomas Nilsson, som selv har mye av æren for det fantastiske resultatet.

– Men vi gir oss ikke der. Lokket settes ikke på bøssen før siste dag av november, så nå går vi for å klare en halv million kroner. Å klare å doble vårt hårete mål, hadde vært kult, så det er bare å fortsett å gi, oppfordrer en optimistisk miljøgeneral i Norges Seilforbund.

– Det engasjementet og den givergleden seilere har vist – enten som privatpersoner eller som ledere i firmaer – har vært fantastisk, så men ennå en måned igjen, tror jeg vi skal klare del to av målet også.

Støtt TV-aksjonen her og bidra til at målet om en halv million kroner blir nådd!

Positiv fremvisning

Han er ikke bare fornøyd med beløpet som er kommet inn, Thomas mener det også har vært viktig og verdifullt for Norges Seilforbund at vi har fått vist frem forbundets Hold havet rent-kampanje og seileres brennende engasjement for havet og sjøen vi ferdes på, til et større publikum. Det kan bety mye på sikt.

– Vi har jo allerede i en årrekke ført an i denne kampen ved hjelp av mange ulike aktiviteter, og det har vært fantastisk å få tydeliggjort forbundets vedvarende og daglige arbeid med Hold havet rent-kampanjen gjennom TV-aksjonen. Kampanjen vår dreier seg om at vi skal engasjere oss, fjerne søppel fra havet og drive holdningsskapende arbeid, og det tror jeg vi har fått vist.

– Og det skal vi fortsette med i tiden fremover. TV-aksjonen var så klart et stort høydepunkt  og veldig motiverende – nå er det bare å brette opp ermene og gå videre, sier han.

Ambassadør-nettverk

– Vi har masse spennende planlagt fremover. Blant annet er vi i gang med etableringen av et ambassadør-nettverk av seilere og bedrifter som sørger for å holde dette arbeidet i drift i lang tid fremover.

Thomas Nilsson oppfordrer de som har lyst til å bidra, til å ta kontakt.

Et annet prosjekt som NSF jobber med om dagen, er samarbeidet med konsulentselskapet Cowi og miljø-fokuset i landets seilforeninger. Arbeidet ble stoppet av koronapandemien, men er nå i gang igjen. Målet er at foreningenes arrangementer ikke skal være belastende i miljøregnskapet.