onsdag, 11 november 2020 15:00

Da Peer Moberg tok bronse i OL

BRONSE I 1976: Peer Moberg var rangert som en av verdens beste seilere i Laser på 1990-tallet, og han skuffet ikke i OL i 1996 da det ble bronsemedalje. BRONSE I 1976: Peer Moberg var rangert som en av verdens beste seilere i Laser på 1990-tallet, og han skuffet ikke i OL i 1996 da det ble bronsemedalje. FOTO: Mike Segar, Reuters
Etter OL i Atlanta i USA i 1996 reiste de norske seilerne hjem til Norge med en bronsemdalje i bagasjen. Den lå i kofferten til Peer Moberg.

Norges Seilforbunds store jubileumsbokm «Seiling i Norge» beretter om denne OL-medaljen som Peer Moberg seilte inn til i Laser-klassen.

«Da det ble besluttet at Laser skulle være OL-klasse fra 1996, satset flere unge norske seilere med erfaring i E-jolle i denne klassen. Peer Moberg, Eivind Melleby og flere dro til Sverige og kjøpte båter, og de dro derfra direkte til juleregatta i Palamos i Spania, der det var god internasjonal deltagelse. Resultatene var oppløftende for begge, og det var starten på et voksende miljø i Norge.I tillegg til Moberg og Melleby kom også Terje Kiær med, og disse tre lå et hestehode foran de andre, fikk støtte fra Olympiatoppen og Jan Steven Johannessen som trener. Etter hvert hadde Norge et av verdens beste lag, og Moberg og Melleby var en stund rangert som verdens to beste.

Jubileumsbok frontOL-plassen i 1996 sto mellom dem. Peer Moberg fikk bronse, men var på høyde med gull- og sølvvinnerne Robert Scheidt og Ben Ainslie, som siden har dominert i internasjonal seiling. Etter OL la både Melleby og Kiær opp fra Laseren, og Moberg ble stående alene mot OL i Sydney, der han endte på 10. plass. I Athen i 2004 ble det 19. plass, og i Finnjolle i Beijing i 2008 ble det også 19. plass før han la olympisk satsing på hylla.»

«Seiling i Norge» beretter om norsk seilsports historie i anledning av at Norges Seilforbund fyler 50 år i 2020. Den er verdt å ha i hylla – et flott oppslagsverk og en fin minnebok. Med andre ord en ypperlig julepresang! Du kan kjøpe den her!

Selv om resultatene i OL var skuffende etter den lovende debuten i 1996, hadde Moberg mange gode plasseringer i mesterskapene mellom OL. Etter at han la opp som aktiv, har Peer Moberg vært en betydelig trenerressurs, og han er i dag en inspirator for unge seilere som vil satse.