fredag, 13 november 2020 06:10

NSF ble årets medlem i Hold Norge Rent

ÅRETS MEDLEM: Thomas Nilsson ble overrasket da NSF ble kåret til årets medlem i foreningen Hold Norge Rent. Medlemsansvarlig i Hold Norge Rent, Carl Pedersen, overrakte blomster. ÅRETS MEDLEM: Thomas Nilsson ble overrasket da NSF ble kåret til årets medlem i foreningen Hold Norge Rent. Medlemsansvarlig i Hold Norge Rent, Carl Pedersen, overrakte blomster. FOTO: Hold Norge Rent
Hold Norge Rent har kåret Norges Seilforbund til årets medlem for forbundets evne til å synliggjøre marin forsøpling og mobilisere til opprydding.

Norges Seilforbunds innsats for havet og marin forsøpling blir lagt merke til. Ikke bare innen egne rekker, men også aktører i samfunnet for øvrig er blitt oppmerksom på engasjementet som er blitt vist og jobbene som er blitt gjort. Torsdag 12. november resulterte dette i at Norges Seilforbund ble utnevnt til årets medlem 2020 av Hold Norge Rent, som er en ideell forening som arbeider mot forsøpling.

– Forbundet sentralt og medlemmene har et stort engasjement for havet og mot forsøpling. Det synes både på sosiale medier, i deres daglige arbeid og deres arrangementer. I sommer bidro Norges Seilforening aktivt i Hold Norge Rents kampanje #likefinsomfør, på høsten opprettet de sin egen kampanje HOLD HAVET RENT og de viste en enorm mobilisering i forbindelse med Strandryddeuka, skriver Hold Norge Rent i en pressemelding i forbindelse med utnevnelsen.

Imponert over innsatsen

I meldingen heter det videre at Hold Norge Rent har vært spesielt imponert over NSFs innsats med å synliggjøre marin forsøpling som problem, å mobilisere til opprydding generelt og for sin deltagelse i Strandryddeuka både i og utenfor egen organisasjon.

– Deres innsats til årets TV-aksjon som resulterte i en samlet gave på omtrent 500 000 kroner er også svært imponerende, står det i meldingen.

Lovordene i pressemeldingen er mange:

– Hold Norge Rent har vært vitne til et forbund som viser stor entusiasme og formidler et budskap som sprer denne entusiasmen særlig blant barn og unge. Vi er veldig glade for at idretten bidrar til å ta vare på naturen og holde Norge ryddig, og potensialet for å ta med seg det frivillige engasjementet for idrett, aktivitet og utendørsopplevelser inn i et samarbeid mot forsøpling er meget stort.

– Vi har så vidt begynt

Thomas Nilsson, som har vært NSFs pådriver nummer én i denne saken,  mottok utnevnelsen på vegne av Norges Seilforbund. Han ble svært overrasket over utnevnelsen.

– Dette dreier seg om team work. Stort sett alt innen seiling handler jo tross alt om å jobbe sammen. Selv om jeg er den som flagger dette her, er dette resultatet av innsatsen til 25 000 medlemmer. Det at de også har lyst til å holde på med dette, er det som engasjerer. Vi har bare så vidt begynt, sa Thomas.

Norges Seilforbund har vært medlem av Hold Norge Rent siden 2015.