onsdag, 02 desember 2020 08:16

Frederik Horns valg av NSF-emblem

NSFS LOGO: Seilforbundets logo ble til under litt spesielle omstendigheter. NSFS LOGO: Seilforbundets logo ble til under litt spesielle omstendigheter. FOTO: Morten Jensen
Frederik Horn var leder av NSF fra 1972 til 1976. Under ham fikk NSF sitt emblem; sin logo. Det er en spesiell historie.

00 Fredrik Horn 350Da kronprins Harald gikk av som Norges Seilforbunds første leder eller formann, som det het den gangen (nå bærer NSFs øverste tittelen president, men det ville jo kanskje ha vært litt spesielt å kalle en kronprins for president…?), overtok Frederik Horn fra KNS ledervervet. Og det utøvet han med makt og myndighet. Byråkrater hadde han lite til overs for.

NSF jubileumsbok, «Seiling i Norge» vier hver av NSFs ledere og presidenter oppmerksomhet, og i kapittelet om Frederik Horn får man høre litt om hvordan NSFs logo ble til:

«Frederik Horns effektive og lite byråkratiske lederstil kommer blant annet frem ved valget av NSFs emblem. Horn fant ingen grunn til å gå bredt ut for å finne en leverandør av det nye emblemet, men tok isteden direkte kontakt med sin venn Bjørn Ulleberg, som var direktør ved Oslo Plisséfabrikk.

Ulleberg kom opp med tre alternative forslag, alle med en stilisert seilbåt med spinnakeren i nasjonalfarger og forbundets initialer. Horn gikk til sønnen Haakon og spurte om hvilket av dem han likte best.

– Egentlig ingen av dem, svarte Haakon.

– Det var ikke det jeg spurte om. Jeg spurte om hvilket du likte best, gjentok Frederik Horn.

Haakon plukket ut ett, og det er det emblemet som fortsatt benyttes.

For ordens skyld gikk Horn en runde med kronprinsen og styret. Ingen hadde innvendinger. Også ved opprettelsen av seilforbundets hederstegn var Horn suveren».

Jubileumsboken «Seiling i Norge» er i salg nå og kan kjøpes hos Blue Ocean Media, som har utgitt den. Boken er forfattet av Mikkel Thommessen. Den koster 379 kroner.