tirsdag, 08 desember 2020 19:19

Line Flem Høst ble Årets Seiler 2020

ÅRETS SEILER 2020: Line Flem Høst er kåret til Årets Seiler i 2020! ÅRETS SEILER 2020: Line Flem Høst er kåret til Årets Seiler i 2020! FOTO: Morten Jensen
Line Flem Høst fra Kongelig Norsk Seilforening er blitt kåret til Årets Seiler 2020 av Norges Seilforbund. Brettseileren Helle Oppedal fra Sola ble Årets Junior.

– Line Flem Høst har lenge vært vårt «hemmelige» medaljehåp når det gjelder OL i 2021, og under VM i Laser Radial i februar i år, slo hun ut i full blomst og beviste sitt potensiale med en imponerende sterk bronsemedalje, sier sportssjef Rigo de Nijs.

For VM-bronsen, men også for sin rolle på landslaget og det forbildet hun er, ble Line tildelt tittelen Årets Seiler 2020 under hedersprisutdelingen tirsdag 8. desember. Den skjedde digitalt og ble overført direkte på NSFs Facebook-side. Prisvinneren selv befant seg i Vilamoura i Portugal der hun og landslagskollegaene for tiden ligger og trener.

20190331 132056 MJP 4
 VM-BRONSE: Line Flem Høst fikk seilt VM før koronapandemien slo ut det meste, og der seilte hun inn til en sterk bronsemedalje. FOTO: Morten Jensen

Uttrykket «hemmelig» forklarer sportssjefen slik:

– Allerede i 2017 var Lines tekniske ferdigheter på vannet åpenbare, men som internasjonal seiler var hun ikke stabil nok. Gjennom å samarbeide med det danske landslaget og nå det siste året med trener Lars Loennechen, er Line imidlertid blitt en helstøpt eliteseiler som er sterk i alle seilingens faser og elementer. Line og Lars har det siste året konsentrert seg mye om det strategiske og taktiske spillet, og dette har gitt uttelling og gjort henne til en komplett Laser-seiler.

– Det er utrolig morsomt og det betyr veldig mye å få denne anerkjennelsen, spesielt med tanke på hvor mange timer som er lagt ned for å bringe meg hit jeg er i dag. Og anerkjennelsen, den deler jeg med den nye treneren min, Lars Loennechen, som jeg har hatt et veldig godt samarbeid med dette året, sier Line Flem Høst.

Helle Oppedal ble Årets Juniorseiler

IMG 0023
 ÅRETS JUNIORSEILER: Helle Oppedal har markert seg som Norges fremste foilende brettseiler, og hun kan se tilbake på flere internasjonale triumfer i år. FOTO: Bellande/CNPV Azores.

Årets Juniorseiler 2020 ble Helle Oppedal fra Sola Brettseilerforening. Hun bestemte seg tidlig for en langsiktig plan, for mens landets beste brettseilere konsentrerte seg om OL-brettet RS:X, begynte Helle å seile foilende brett, som vil være OL-klasse i 2024. Og i dette selskapet har hun allerede gjort seg bemerket. I år vant hun Nordisk Foil Open både i OL-klassen iQfoil og i den åpne klassen. Hun ble dessuten nummer to i U21-klassen i VM i Formula Foil og nummer ni over all.

Helle startet med brettseiling i 2009 og deltok etter hvert i internasjonale regattaer på brettet BIC Techno – og senere RS:X. I 2018 deltok hun i Youth Olympic Games i Buenos Aires i Argentina. Etter disse lekene har hun konsentrert seg hundre prosent om foiling.

Helle trener til vanlig i Sola Brettseiler Forening, med sine to søstre, Thea og Tuva, og hun har pappa Kristian Oppedal som trener. De siste tre årene har hun gått på toppidrettsgymnaset St. Svithun, hvor hun var en del av «Talenter Mot Toppen» med oppfølgning fra Olympiatoppen Sør Vest.

– Det er gleden med idretten som driver meg. Det er akkurat som det er noe inni meg som stadig vil gå fortere, høyere og bedre. Jeg bare vet at det er dette jeg vil, sier Helle Oppedal.

– Jeg vil gjerne dedikere denne prisen, som jeg setter utrolig høyt, til alle unge som har en drøm. Jeg har troen på dere, sier hun.

Årets trener kommer fra Ran

Emilie Kathrin Vaboe
ÅRETS TRENER: Emilie Kathrin Vabø har tatt en rekke utdannelser innen NSF-systemet og satser på en fulltidskarriere som seiltrener. FOTO: Fra video.

Emilie Kathrin Vabø, for tiden hovedtrener i Ran Seilforening, er kåret til Årets Trener 2020. I løpet av få år har 23 år gamle Emilie bygd opp den bredeste trenerkompetansen man kan erverve seg i Norge. I år fullførte hun trener 3-utdannelsen, som er det høyeste trenertrinnet i Norge. Hun har også utdannetseg som regattasjef og forbundsdommer.

Emilie har bestemt seg for å gå «all in» i treneryrket, og vil ta med seg denne kompetansen og gjøre seiling til sin livsvei.

– Emilie er en utrolig glad og positiv trener som er veldig flink med de unge seilerne. Ungene og de aktive i jollegruppen her i Ran er glade for å ha henne som trener i foreningen. Hun er enormt dedikert til seilsporten, og for oss er det gøy å ha fått frem en ungdom fra egne rekker – hele veien til hovedtrenerjobben. Det er vi stolte over, sier Jon Andreas Bygstad, leder av Ran Seilforening.

– Jeg er utrolig stolt og synes det er en stor ære å motta denne prisen. 2020 har gitt meg mange utfordringer og muligheter for utvikling. Jeg har lært veldig mye og kost meg enda mer. Jeg ønsker å satse på seiling, lære mye nytt og utfordre meg selv videre, sier prisvinner Emilie Kathrin Vabø.

Ildsjel med hjerte for seiling i årtier

Erik Lia Startsjef
 ÅRETS ILDSJEL: Erik Lia i Bærum Seilforening har stått på for seilsporten og seilere i snart 40 år – og er fortsatt aktiv som tilrettelegger på regattabanen. FOTO: Bærum Seilforening.

Årets Ildsjel 2020, Erik Lia fra Bærum Seilforening, var allerede tidlig på 1980-tallet et engasjert medlem av Vestfjordens Seilforening (før sammenslåingen av de to foreningene). Og det har han vært siden, først og fremst som regattarrangør av små og store regattaer.

Erik Lia Bærum SFSom nær nabo til seilforeningens klubbhus påtok han seg også rollen som vaktmester, sosialminister, kokk og innkjøpsansvarlig. Dette i tillegg til de mer formelle rollene som styremedlem i Vestfjordens Seilforening fra tidlig 1990-tall og leder i samme forening fra 1995 til 1998. Etter sammenslåingen av Vestfjordens og Bærum Seilforening har han sittet i styret i Bærum Seilforening. Der er han blitt æresmedlem og hedret med utnevnelsen «Ridder av det hvite seil», en tittel som gis ut på bakgrunn av «fremdragene sportslig innsats og/eller ekstraordinær innsats for foreningens fremme».

Bak tildelingen av årets ildsjel-pris er det først og fremst gjerningen som regattasef som vektlegges.

– Erik stiller hver bidige onsdag opp som regattasjef for Snipe-klassen fra slutten av april til midten av oktober. Det har han gjort i flere tiår. Utover de evinnelig mange helgene han arrangerer for oss, stiller han også opp for andre foreninger. I over 10 år har han vært starter av Skagen Race, sier Bærum Seilforenings leder, Christian Gundersen om årets hedersprisvinner.

– Dette er en påskjønnelse som gir et løft for det gode seilmiljøet, og jeg har stortrivdes som regattasjef og altmulig-mann i over 35 år, sier årets ildsjel, Erik Lia, som er oppvokst på Snarøya og som begynte å seile Fornebu-jolle i 1952.