onsdag, 20 januar 2021 22:06

Flere jenter i seiling – lengre!

FLERE JENTER: Kvinnene er i stort fåtall i norsk seilsport. Det ønsker Norges Seilforbund å endre. FLERE JENTER: Kvinnene er i stort fåtall i norsk seilsport. Det ønsker Norges Seilforbund å endre. FOTO: Morten Jensen
31. januar holdes årets kanskje viktigste seminar: «Flere jenter i seiling – lengre!» Det er startskuddet på en ny offensiv fra Norges Seilforbund.

Skjevfordelingen mellom kvinner og menn innen seilsporten kjenner alle til – og den har alltid vært der. Historisk. Helt til å begynne med, da seilsporten var i sin spede begynnelse var vel forholdet 0/100, mens den nå – over hundre år senere har krøpet opp til 20/80.

– Ikke akkurat revorlusjonerende fort, kan man si, og denne utviklingen håper vi nå å få en fortgang på. For vi kan ikke ha det slik, vi må tilrettelegge sporten vår slik at vi får med flere jenter, sier Iens Ludvig Høst, som har tatt initiativet til seminaret.

Seminaret, som bærer navnet « «Flere jenter i seiling – lengre!», er å betrakte som startskuddet på en offensiv i regi av NSF som skal få flere jenter til å seile.

Eller kanskje rettere sagt; få jentene til å fortsette å seile, for det er egentlig ikke rekrutteringen det er noen feil med. Faktum er at forholdet mellom gutter og jenter som begynner å seile, slett ikke er så langt unna et 50/50-forhold. I det foreløpig siste NM-et i Optimist der jentene og guttene seilte i hver sin klasse, var faktisk jentene i flertall – 24 jenter og 21 gutter.

Få påminnelse med link samme dag som seminaret holdes

Faller fra

Etter de første årene og de første slagene på fjorden er det imidlertid noe som skjer; jentene faller fra i stort monn. Og det er hvorfor dette skjer, som seminaret vil forsøke å finne ut av og belyse. Men vel så viktig; NSF håper også seminaret vil peke ut mulige veier som kan endre dette; finne ut hva seilere, trenere, dommere, arrangører, foreninger, klasseklubber og så videre må gjøre annerledes, og hvordan holdninger og inngrodde oppfatninger må endres.

Norges Seilforbunds 1. visepresident, Guro Steine, og Iens Ludvig Høst vil sitte i det digitale studioet og lede det hele. Men før diskusjonen slippes løs, vil fem innledere si sitt:

Silje Brathagen With som leder nettverket «hunseiler» vil starte – blant annet med en hel del facts og egne inntrykk og erfaringer. Celia Valeur Børresen og Cecilie Kristine Baklid vil snakke om hvorfor så mange jenter slutter i tenårene, og Line Flem Høst vil fortelle om det  å være eliteseiler og jente. Guro Steine trekker det hele sammen og innleder til diskusjon.

Ønsker tanker og ideer

– Målet er å få så mange tanker, refleksjoner og ideer til hva NSF kan gjøre for å utligne kvinners og menns muligheter og plass i seilingen, sier Iens Ludvig Høst.

Seminaret foregår på Teams og starter kl 19:00 31. januar og det er tenkt å vare til kl 21:00. Det er åpent for alle.

– Vi håper at vi skal få til en nyttig, positiv og konstruktiv diskusjon. Det som kommer frem vil vi ta med oss videre når vi så skal formulere en handlingsplan for hvordan vi skal få med flere jenter i seiling – og hvordan vi skal få dem til å bli der, sier Iens Ludvig Høst.

Du finner link til seminaret her.