fredag, 29 januar 2021 16:25

Vintersamling blir seil-event på nett

LØRDAG 6. FEBRUAR KL 19:30: Da kan du være med å høre om spennende aktiviteter og delta i nyskapning i seilforenings-.Norge. Du kan også vinne et SUP-brett! LØRDAG 6. FEBRUAR KL 19:30: Da kan du være med å høre om spennende aktiviteter og delta i nyskapning i seilforenings-.Norge. Du kan også vinne et SUP-brett!
Egentlig skulle medlemmene i Åsane og Geilo Seilforening ha møttes til en felles samling på Geilo neste helg. I stedet vil det bli en times «show» på internett som alle seilere i landet kan se.

Henriksen.17– Da vi måtte innse at korona-pandemien ville sette en stopper for samlingen vår, gikk det en aldri så liten fanden i oss. Vi måtte få til noe, syntes vi. Så som en erstatning vil vi lage en én time lang sending fra Vestlia hotell, der vi skal ha studio, forteller Jan Fredrik Grøndal Henriksen, som er leder av Geilo Seilforening (bildet).

Geilo Seilforening? Du stusser kanskje over at det er en seilforening i fjellbygda Geilo, men faktum er at Norges yngste seilforening ble stiftet i 2019 og opptatt som medlem i Norges Seilforbund i 2020. Foreningen var dette årets eneste tilvekst til seilforeningsfamilien i Norge, som nå teller litt i overkant av 120 foreninger.

En god idé

«Alt begynner med en idé. Seiling på Geilo er kanskje ikke den første ideen som dukker opp, men det betyr på ingen måte at den ikke er god. Alt er mulig og hvorfor skal det bare være kitere som seiler? De minste båtene heter da ikke optimister for ingenting!»

Sitatet er hentet fra nettsiden til Geilo Seilforening, og at det var en god idé, forteller følgende:

– I løpet av en måned fikk vi 200 medlemmer etter at vi presenterte oss under arrangementet Geilo Sommerpark i fjor sommer, forteller Jan Fredrik.

Venneforeninger

Hvorfor medlemmer av Åsane Seilforening skulle komme til Norges høyestliggende seilforening, har sin forklaring i at de to foreningene har knyttet vennskapsbånd – de er venneforeninger. Samlingen de skulle ha hatt sammen, Arctic Yacht Week, skulle inneholdt mye, blant annet kullseiling og isbading (!), men nå blir Arctic Yacht Week til et nett-event i stedet.

Jan Fredrik Grøndal Henriksen lover mye spennende innhold. Det vil handle om de to foreningene, det blir glimt fra Geilo, foredrag med blant annet OL-seileren Kristian Ruth, Line Flem Høst og Celia Valeur Børresen, underholdning og en kjempequiz med et SUP-brett i premie. Alle som følger sendingen på nettet, kan delta. Arctic Yacht Week vil foregå lørdag 6. februar fra kl 19:30 til 20:30 og kan følges direkte på Vimeo.

Brobygging og fellesskap

– Dette eventet er en videreutvikling av seilaktiviteten som allerede finnes her på Geilo, men det representerer også et nyskapende arbeid mellom våre to foreninger, sier Jan Fredrik, som håper det de skal vise neste lørdag, vil inspirere flere foreninger til å ha et samarbeid, drive brobygging. skape fellesskapsfølelse og utveksle ideer.

Han mener at man ved å inngå et partnerskap med en annen seilforening, vil få to arenaer som det kan jobbes på, ikke bare foreningens egen arena. Han sier også at et samarbeid også vil øke fokuset på aktivitet mellom forskjellige seilforeninger og seilkretser.

– Seiling er jo ikke bare seiling, sier han.

– Vi vil jobbe med breddeidrettsvirksomhet i det toppidrettsfokuserte seil-Norge, og vi vil også jobbe med å gjør seiling mer kommersielt.

Seiling på Ustedalsfjorden

Geilo SF logoI Geilo Seilforening seiler man på Ustedalsfjorden. Den er ikke så stor, men stor nok til at den første båten foreningen anskaffet, var en Andunge. Nå skal aktiviteten utvides med både Optimist og Feva-seiling.

– Dugnadsånden innen idretten er veldig god her på Geilo og mange av de 200 medlemmene er støttemedlemmer, sier Jan Fredrik.

«Geilo Seilforening er til for alle. Enten du er lokal halling eller om du bare kommer en helg i ny og ne. Dere vil uansett kunne få muligheten til å bli medlem av klubben! Vi ønsker også å samarbeide med andre aktører som bidrar til forbyggende arbeid blant barn og unge, tidligere rusmisbrukere og innsatte», informerer foreningens nettside.

Nedeunder er en liten video fra åpningen av Geilo Sommerpark.

Geilo Seilforening - Åpning av Geilo Sommerpark from GeiloTV on Vimeo.