tirsdag, 16 februar 2021 21:48

Bli med på lærerikt seminar om iQfoil

IQFOIL: 1. mars arrangeres et digitalt seminar om brettfoiling og teknikk. IQFOIL: 1. mars arrangeres et digitalt seminar om brettfoiling og teknikk. FOTO: Sailing Energy
Foiling kommer for fullt, men med denne måten å seile på er det mye nytt å lære. 1. mars avholder Norges Seilforbund et seminar om seiling på iQfoil.

Utdanningsansvarlig i Norges Seilforbund, Iens Ludvig Høst, mener alle trenere i landet bør sette av fire timer fra kl 17:30 til 21:00 mandag 1. mars. Da skal det handle om moderne brettseiling, og moderne brettseiling innbefatter nå foiling. Det er på full fart inn i brettverdenen – ja, innen seiling generelt. Fra 2024 er foiling på brett sågar OL-gren – med brettypen iQfoil som utstyr.

– Ja, denne typen seiling brer raskt om seg, og det er nettopp derfor jeg mener det er så viktig at alle trenere har kunnskap om brettseiling på foil. Alle norske seilforeninger vil etter hvert måtte tilby denne typen seiling til medlemmene sine, og det er derfor viktig å ha kjennskap til hva dette handler om, mener Iens Ludvig.

Og en gyllen mulighet til å tilegne seg denne kunnskapen, dukker altså opp 1. mars. Da vil det bli avholdt et fire timer langt seminar om temaet med KNS’ brettrener Lukasz Grodzicki som leder. Med seg har han to av Norges beste utøvere på iQfoil, «Årets junior» Helle Oppedal fra Stavanger og Endre Funnemark fra KNS. Dette trekløveret vil bistå med all den kunnskapen de har.

Det blir imidlertid ikke bare foiling. Første del av vil omhandle teknisk trening med brettypen Bic Techno 293, og deretter vil det være foiling det dreier seg om.

Selv om seminaret først og fremst er myntet på trenere, vil det være åpent for alle å delta. Seminaret er digitalt og vil bli holdt på Teams. Påmelding skjer via portalen Min idrett. På den måten vil man også sikre seg at gjennomført seminar vil komme på hver enkelts seil-CV.

– Jeg mener dette er et viktig, fremtidsrettet seminar som er en gyllen anledning til alle trenere å legge alen til sin generelle treningskunnskap, sier Iens Ludvig Høst.

PÅMELDING