onsdag, 28 april 2021 12:56

Historisk NM-gull til August Austefjord

NORGESMESTER: August Austefjord ble landets første norgesmester i e-seiling, men er her slik vi er vant til å se ham: Som rormann for Grimstad Seilforenings lag i seilsportsligaen. NORGESMESTER: August Austefjord ble landets første norgesmester i e-seiling, men er her slik vi er vant til å se ham: Som rormann for Grimstad Seilforenings lag i seilsportsligaen. FOTO: Morten Jensen
En hodepinetablett før start gjorde underverker for en forkjølet August Austefjord fra Grimstad, som vant historiens første NM i e-seiling.

– Ja, det ble ikke akkurat den beste oppladningen til mesterskapet. Jeg lå på sofaen hele dagen i forkant og måtte ta noen paracetpiller for å prøve å bli kvitt hodepinnen, forteller August Austefjord fra Grimstad Seilforening.

Og de må ha hjulpet, for det var ikke mye som tydet på at det var noe i veien med hodet da NM-finalen i e-seiling startet mandag kveld. Han vant tre av de fem finaleseilasene og tok med det en klar seier. August vant tidligere i år også seilsportsligaens e-seilingsserie for seilforeningen sin i Grimstad. Så med to av to mulige seire i nasjonale e-seilingsregattaer i år, fremstår han uten tvil som Norges fremste på området.

– Det var gøy å få det til. Jeg synes ikke selv at jeg fikk tatt ut potensialet mitt i kvalifiseringsrundene, men at jeg skulle få det til i finalen; det var deilig. Nivået har hevet seg betraktelig mens NM har pågått, og det er mange som begynner å ta dette seriøst, sier han.

Begynte med e-seiling som supplement

August forteller at han startet med e-seiling for cirka halvannet år siden – først og fremst som et supplement til den vanlige seilingen for å kunne holde kunnskapen ved like gjennom vinteren. På vannet er han blitt norgesmester to ganger i Grimstadjolle, og han har i flere sesonger vært en viktig brikke på Grimstad Seilforenings seilsportsliga-lag som holder til i eliteserien. Han har også gjort seg bemerket i mesternes mester.

– Det er veldig mange taktiske likhetstrekk mellom virkelighetens seiling og e-seiling, særlig når det gjelder seiling på korte baner som for eksempel i seilsportsligaen. Når vi seiler J/70 i e-seiling, er det spesielt taktikk og strategi som gjelder, og hvordan man seiler båt mot båt og kan ta ut konkurrentene i manøvre og ved hjelp av taktikk, forteller han.

Ti seilere til Nations Cup

Med tittel som norgesmester i e-seiling vanker det foruten en offisiell gullmedalje også en overraskelse fra Helly Hansen og en plass i mesternes mester til høsten. I tillegg er han kvalifisert som lagleder for Norges lag i Nations Cup i e-seiling, der oppdraget hans er å ta med seg ni andre spillere som til sammen skal utgjøre laget.

– Hvem jeg skal ha med meg og hvordan det skal gjøres, har jeg ikke tenkt så mye på ennå, men jeg føler at det vil være rettferdig å ta utgangspunkt i resultatlisten i NM.

Årets koronavinter har gitt e-seiling et kraftig bygs fremover, og det vil ganske sikkert være flere som vil forsøke seg på denne typen seiling.

– Har den nybakte mesteren noen råd til dem?

– Det ligger mange fine Youtube-videoer man kan se på som forklarer og gir tips om det grunnleggende. Så bør man øve seg på timingen i starten og hvor fort båten roterer når du svinger. Å få inn timingen med gennakeren er også lurt. Kan du dette og får øvd litt, er du straks oppe på et akseptabelt nivå. Og da er det det taktiske som først og fremst avgjør.

Han sier at man ikke behøver å være spesielt rask med fingrene i manøvre av piltaster og andre taster som skal brukes for å få båten til å gjøre det man vil. Resultatlisten viser også at man ikke behøver å være ung og  flasket opp med gaming for å hevde seg. Finalen inneholdt seilere i alle aldre.

– Nei, dette er ikke mer krevende enn et bilspill fra 1990-tallet, sier August Austefjord.

NM-medaljene i e-seiling vil bli delt ut under den store avslutningsfesten i forbindelse med mesternes mester,

Ny klasse venter norgesmesteren

Når nå den egentlige seilsesongen står for døren, vil August bli å se i en for ham helt ny regattaklasse.

– Ja, jeg har kjøpt en Snipe som jeg skal seile sammen med min kone Kamilla. Jeg har aldri seilt Snipe før, så det skal bli spennende. Vi vil førsøke å være med i en del Snipe-regattaer i løpet av sesongen, i den grad vi har tid. Det blir også seiling i seilsportsligaen, litt Melges 24 og selvfølgelig skal vi seile Grimstadjolle, som jo er det vi gjør her i Grimstad.

Grimstadjolle-laget: Fra venstre: Giorgos Nicoltsis, Thomas Frigstad, August Austefjord, Kamilla Austefjord
 I SNIPE: Til sommeren blir Kamilla og August Austefjord å se i Snipe-klassen – en båttype som er helt ny for dem. FOTO: Morten Jensen

Sølvmedaljen i NM i e-seiling gikk til Kjetil Solvang fra Christianssands Seilforening, som jo vant grunnserien i NM, men som altså måtte gi tapt for seileren fra Grimstad i selve NM. Balder Støen fra Nesodden vant bronsemedaljen.

De to første plassene gikk med andre ord til Sørlandet og det er verdt å merke seg at Christianssands Seilforening hadde ytterligere to seilere blant de ti beste. Flere foreninger fra Sørlandet har også gjort seg bemerket i seilsportsligaen, og det er gryende miljøer på flere steder og på ulike nivåer.

– Ja, det stemmer. Det er et lite løft i seilsporten her på Sørlandet nå – både i bredden og på toppen. Det er flere som begynner å bli veldig gode, og jo flere vi er som kan seile mot hverandre, desto bedre blir vi og nivået stiger. Det er veldig gøy å være med på dette, sier August Austefjord.