torsdag, 29 april 2021 17:08

Nå skal hele Sørlandet ut og seile!

SEILUT SØR: Bjørn Stien håper å få fart på alle båtene som ligger i havnene rundt om på Sørlandet gjennom turseilingskonkurransen SeilUT SØR. SEILUT SØR: Bjørn Stien håper å få fart på alle båtene som ligger i havnene rundt om på Sørlandet gjennom turseilingskonkurransen SeilUT SØR. FOTO: Steinar Haugland
1. mai lanserer ti seilforeninger i fellesskap turseilingskonkurransen SeilUT SØR. Målet er å få alle båter med mast på som ligger i havnene på Sørlandet, ut på tur.

Rundt om i havnene i Agder ligger det mange seilbåter, og i skjærgården rett utenfor er det et vell av havner. Målet med den åpne konkurransen SeilUT SØR er å få alle disse båtene ut på tur til disse havnene. De ti seilforeningene har nå plukket ut rundt regnet hundre havner man vil få poeng for å besøke, og så gjelder det å få mest poeng.

Det er det enkle konseptet som Molde Seilforening var først ute med å lansere for noen år siden og som de kalte SeilUT. Senere har flere seilforeninger hengt seg på – og nå også sørlendingene. Bakgrunnen var at noen ildsjeler syntes at noe måtte gjøres for å snu en fallende interesse for seiling i området. Og så ble det til at noen snakket sammen.

– Og da skjer det som regel noe, sier Bjørn Stien i Vågsbygd Seilforening, som er en av dem som snakket og som også er en av initiativtagerne til SeilUT SØR.

Vil utvikle SeilUT til noe stort

De hadde notert seg Moldes engasjement og suksess, og sørlendingene så seg om etter måter å gjøre noe tilsvarende på i sitt område. Utfordringen var å finne et system slik at deltagerne enkelt kan melde inn hvilke havner de har besøkt, og at systemet enkelt regner sammen poengene og presenterer resultatene løpende.

– Vi fant ikke noe fullgodt system, men det har gitt oss blod på tann til å utvikle en egen app som skal kunne håndtere dette, sier Bjørn Stien, som forteller at de faktisk har søkt om EU-midler for å få til dette.

Og da er ikke tanken at det kun skal håndtere Sørlandet, men i første omgang hele Skandinavia.

– Ja, hvis man ikke har ambisjoner og forsøker å satse og få til noe, så skjer det i alle fall ikke noe!

På ære og samvittighet

Men for ikke å sitte og vente på at en eventuell støtte til et slikt prosjekt skal rulle inn, har seilforeningene i Agder valgt å sette i gang SeilUT SØR på enklere vis, og de har adoptert et system som Bodø Seilforening har tatt i bruk sin variant av SeilUT. Det er en app og et program som heter Trimpoeng, som sørlendingene igjen har fått tilpasset til sin bruk for å kunne dekke hele Agder-fylket.

Det fungerer på den måten at brukerne laster ned appen Trimpoeng, registrerer seg og logger seg inn. Inne i appen finner de oversikten over havnene som teller i konkurransen, og når de har besøkt noen av dem, registrerer man det. Og så gjelder det å samle havner og poeng igjennom sesongen. Litt som i turorientering som i disse koronatider kan notere seg for rekordoppslutning rundt om i landet.

– Det hele er basert på ære og smavittighet når det gjelder å registrere besøk. Dette er et enkelt program. så sånn må det være, sier Stien, som antyder at det i den appen de håper å få midler til å få lagd, skal være atskillig mer automatikk og brukernytte.

– Blant annet tenker vi oss at den skal være koblet til værmeldingen, slik at appen også foreslår hvilke havner som er fine å besøke i ulike vindretninger. Vi har mange tanker og ideer, som vi tror vil kunne bidra til å få langt flere seilere med ut på tur. Og når Norges Seilforbund ikke har midler eller intensjoner om å gjøre noe slikt, må vi gjøre det, sier Bjørn Stien og sender et aldri så lite spark i retning av Norges Seilforbund.

– Jeg synes vel egentlig det er sørgelig lite seilforbundet gjør for oss turseilere, så vi må hjelpe dem i gang.

Har fått hovedsponsor

Ideene til dugnadsgjengen i de ti seilforeningene med Vågsbygd, Mandal, Lilesand og Grimstad i spissen, har allerede vunnet gehør. Utviklerne bak appen Trimpoeng har meldt interesse for å være delaktig i en ny app, og Sparebank Sør er faktisk i dag blitt signert som hovedsponsor for SeilUT SØR.

Konkurransen er åpen for alle – også for seilere som ikke hører hjemme på Sørlandet. Man trenger heller ikke være medlem i en seilforening for å delta – alle i en seilbåt kan registrere seg og delta. Det er en inviduell konkurranse, så alle om bord som besøker en havn, kan plotte inn sine poeng i sin app. Hvordan man ligger an, blir man holdt løpende orientert om via appen. Konkurransen starter 1. mai og varer frem til 31. oktober.

– Vi håper på mange engasjerte og turglade seilere, og så håper vi at mange av deltagerne synes opplegget er så bra, at de ønsker å bli medlem i foreningene som legger til rette for dette. Det er ved å forsøke å få flere til å bruke båten og ha glede av de mulighetene seiling byr på, at vi vil rekruttere seilere til foreningene våre, sier Bjørn Stien.

Les mer om SeilUT SØR.

Utstrakt samarbeid i sør

Prosjektet er kommet i stand ved at seilforeningene på Sørlandet har samarbeidet.

– På Sørlandet er det med et par unntak mange og små foreninger. Det gjør det økonomisk utfordrende å teste nye aktiviteter i området. Foreningene er ofte helt avhengige av ekstern støtte for å forsøke noe de ikke har gjort før, sier Runar Skagestad i Mandal Seilforening, som i dag kunne overbringe kollegaene i de andre seilforeningene den gode nyheten om at Sparebanken Sør hadde gått inn som hovedsponsor.

Ved å samarbeide kan de få til mer, og seilforeningene har også sett fordelen i å kunne dele på utstyret de har.

– Rundt om i seilforeningene er det mye utstyr som står ubenyttet det meste av tiden, så da har vi funnet ut at alle er tjent med at vi kan dele på det vi har. Det vil kunne gjøre det mulig å få til noe vi ellers ikke som forening alene ville ha klart, sier Bjørn Stien.

Som et eksempel nevner han at om en forening ønsker å avholde en camp med brettseiling, så lar det seg vanskelig gjøre om foreningen selv bare har to brett. Men om den kan låne to brett av en annen forening, og kanskje tre av en annen – så har man plutselig et helt annet grunnlag for å kunne avholde en slik camp.

– Vi tror det ligger et stort potensiale i å samarbeide på denne måten, sier han.