onsdag, 19 mai 2021 14:16

Adopter en bit av Norge sammen med din seilforening

ALLE FORENINGER: Stafettpinnen er sendt ut – nå er det bare for alle seilforeninger å gripe den og adpotere et område rundt foreningens anlegg som de vil holde pent og rent! ALLE FORENINGER: Stafettpinnen er sendt ut – nå er det bare for alle seilforeninger å gripe den og adpotere et område rundt foreningens anlegg som de vil holde pent og rent! FOTO: Henrik Eriksen
«Min bit av Norge» er en nasjonal ordning der alle kan adoptere et område i eget nærmiljø og ta vare på dette ved å rydde jevnlig. Nå oppfordres alle landets seilforeninger til å adoptere sitt nærområde.

– Hold Norge Rent er glade for å ha fått vårt medlem, Norges Seilforbund, med på å oppfordre flere foreninger til å adoptere en bit av Norge. Målet er at alle seilforeninger langs kysten skal adoptere området der de har sine aktiviteter, sier Carl Pedersen, som er ansvarlig prosjektleder for «Min bit av Norge» i Hold Norge Rent.

«Min bit av Norge» er en nasjonal ordning der alle kan adoptere en strand, en øy, en elv, en sti eller et annet område i eget nærmiljø, og ta vare på dette ved å rydde jevnlig og dermed forebygge slitasje og forsøpling.

Først ut av seilforeningene er Kongelig Norsk Seilforening (KNS), som nå har adopterte sitt nærområde rundt KNS Seilsportsenter Ulabrand på Bygdøy. KNS er tilknyttet NSFs kampanje «Hold Havet Rent», og adopsjonen av området rundt KNS Seilsportsenter Ulabrand er en del av forbundets arbeid mot forsøpling av havet og bærekraft generelt.

– Vi ønsker at alle landets 120 seilforeninger gjør det samme rundt sitt klubbhus, sier Thomas Nilsson, som er prosjektleder for Hold Havet Rent i Norges Seilforbund.

– KNS’ slagord «Seiling – en ren glede» er noe vi ønsker å leve opp til. Det er viktig for oss at våre medlemmer kan drive med fritidsinteressen sin mest mulig klimanøytralt og bærekraftig. Det var derfor helt naturlig å si ja, da Norges Seilforbund og Hold Norge Rent spurte om vi ville adoptere nærområdet rundt klubbhuset vårt, for å ta ekstra godt vare på det, sier Vibeke Linderoth Grennes, som er medlems-, sponsor- og bærekraftansvarlig i KNS.

– Hvis alle idrettslag underlagt Norges Idrettsforbund gjør det samme og adopterer området rundt sine anlegg og sørger for at det blir ryddet der regelmessig, gjør vi en stor forskjell. Alle kan ikke gjøre alt, men vi kan alle gjøre litt, spesielt hvis nesten to millioner medlemmer av idrett-Norge gjør dette, sier Thomas Nilsson.

Kontaktinfo: Thomas Nilsson – Prosjektleder Hold Havet Rent – 90066128 / thomas.nilsson@seiling.no