torsdag, 17 juni 2021 12:35

Kongebok ga milliongave til seilforbundet

MILLIONGAVE: Deler av overskuddet fra boken «Kongen forteller» er blitt gitt til Norges Seilforbund. MILLIONGAVE: Deler av overskuddet fra boken «Kongen forteller» er blitt gitt til Norges Seilforbund. FOTO: Morten Jensen
Harald Stanghelles bok om kong Harald, «Kongen forteller», har vært en salgssuksess. Nå har denne suksessen resultert i en milliongave til Norges Seilforbund.

Beløpet det dreier seg om, er ikke småtterier, men hele 1 760 000 kroner. Med pengene følger det et ønske om at de skal brukes til barne- og ungdomsseiling.

– Dette kom helt ut av det blå, forteller tidligere president i Norges Seilforbund, Jørgen Stang Heffermehl.

– Forlaget mottok en henvendelse fra en begeistret leser av Harald Stanghelles kritikerroste bok Kongen forteller i april. Leseren ønsket å gi boken som en folkegave til landets skolebiblioteker. Det var viktig for giveren at fokuset skulle være på bokens historiske innhold og bibliotekene, og ikke på ham. Giveren og forlaget ble enige om at boken skulle kjøpes til kostpris og at mellomlegget - som giveren betalte - skulle doneres som en anonym gave til Norsk Seilforbund, i det bokens hovedpersons lidenskap for seiling er godt kjent, forteller Erling Kagge i Kagge Forlag.

Og slik ble det. Nylig ble pengene overrakt. Kong Harald visste selv ikke noe om gaven.

Gaven er selvfølgelig mottatt med stor begeistring og takknemlighet av Norges Seilforbund overfor den anonyme giveren, Kagge Forlag og ikke minst kong Harald som boken handler om.

Og om hva pengene skal brukes til, sier generalsekretær Per Christian Bordal:

– Vi har en stund gått med planer om å etablere en ungdomsliga etter mønster av seilsportsligaen, og denne gaven vil helt opplagt sette fart på disse planene. Utfordringen er å finne en modell som gjør en slik liga bærekraftig over tid. Vi vil også bruke sommeren og høsten på finne andre positive og varige aktiviteter for barn og unge som pengene kan settes inn i.

«Kongen forteller» er en samtalebok mellom forfatteren Harald Stanghelle og kong Harald. De snakker om ulike temaer og om Kongens mange opplevelser igjennom et langt liv. Et av kapitlene handler om kong Haralds idrettsinteresse og hans egen seilaktivitet, og kapitelet innledes med dette sitatet:

«Hvis noen mener jeg ikke er idrettsinteressert, har de sovet i timen».

Kongen forteller om sine mange opplevelser, triumfer og nederlag som seiler, og han beretter også blant annet om tilblivelsen av Norges Seilforbund, der han selv var en svært sentral aktør. Kong Harald ble som kjent forbundets første president da det ble etablert i 1970.

At kong harald er en seiler med stor S, vet alle i seilmiljøet. Selv kaller han seilingen for «batteriladeren min». I boken sier han:

«En gang ble jeg spurt om jeg kunne tenke meg et liv uten seiling. Ja, selvsagt, svarte jeg, men da hadde det ikke vært så morsomt.»

Nå skal NSF forsøke å finne en anvendelse for gaven som kan resultere i mye morsomt og positivt for barn og ungdom – som forhåpentlig vil medføre en like stor glede av seilsporten for dem, som den kongen selv har hatt gjennom et langt liv.