tirsdag, 22 juni 2021 12:38

Etterlat havnene du besøker #likefinsomfør

#LIKEFINSOMFØR: Gjør en innsats i sommer: Etterlat deg havnene du besøker #likefinsomfør og tag bildene fra havnene med #likefinsomfør og #holdhavetrent. #LIKEFINSOMFØR: Gjør en innsats i sommer: Etterlat deg havnene du besøker #likefinsomfør og tag bildene fra havnene med #likefinsomfør og #holdhavetrent. FOTO: Morten Jensen
Norges Seilforbund er også i år med på den landsomfattende kampanjen #likefinsomfør i regi av Hold Norge Rent. Den setter fokus på at alle steder som du besøker i sommer, skal du etterlate deg #likefinsomfør.

Båtsalget, pinsen, og de første weekendene av juni bærer bud om at mange, i år som i fjor, vil bruke sjøen og norskekysten i store deler av ferien sin. Fjorden er allerede tettpakket.

Den enorme populariteten som er blitt båtlivet til del nå i koronatiden, har lagt et stort press på alle havnene langs kysten – både de regulerte og alle uthavnsperlene som finnes i det norske øyriket. Derfor er det viktigere enn noen gang at de besøkende farer varsomt frem og etterlater havnene de besøker #likefinsomfør. Gjerne enda bedre – for eksempel ved at man gjør en liten innsats med å plukke søppel og plast på strender og svaberg der man er.

Kampanjen Hold Norge Rent og en rekke organisasjoner, deriblant Norges Seilforbund, ønsker å bruke årets sommer til å rette søkelyset mot denne problemstillingen. I år som i fjor. Ved å rette fokus på dette i sosiale medier med hashtagen #likefinsomfør, håper man dette arbeidet og denne problemstillingen vil være synlig og så bevisstgjørende, at alle virkelig lever opp til budskapet i praksis.

– #likefinsomfør skal inspirere ferierende nordmenn til å ta vare på stedene de besøker og gi en påminnelse om hvorfor det er viktig med sporløs ferdsel. Vi håper at våre tips og råd bidrar til mindre forsøpling denne sommeren, og at flere får et bevisst forhold til hva de etterlater seg, sier prosjektleder Kine Lillerud i Hold Norge Rent.

– Som medlemsansvarlig er det en glede å jobbe med Norges Seilforbund og folkene som engasjerer seg for et rent hav, og vi har flere aktiviteter planlagt sammen i sommer. Det som er så gøy med å jobbe med seilerne, er at de viser engasjementet sitt gjennom handling – blant annet ved å bidra med mannskap i strandrydding, ved å ta ansvar for sine egne «hjemmebaner» gjennom adopsjonsordningen «Min bit av Norge», og gjennom å være en aktiv stemme i våre kampanjer, sier medlemsansvarlig i Hold Norge Rent, Carl Fredrik Pedersen.

– Norges Seilforbund oppfordrer alle til å opptre der man ferdes slik man skal, men også til å dokumentere det i form av postinger i sosiale medier ved å bruke #likefinsomfør. Jo flere ganger man møter dette budskapet i sosiale medier, desto større er sjansen for at det blir etterfulgt, sier Thomas Nilsson, som er prosjektleder for NSFs miljøengasjement og forbundets egen kampanje, «Hold havet rent»

Norges Seilforbund håper at norske seilere vil være aktive, ansvarsfulle og synlige i den dugnaden vi alle er en del av for å holde kysten så fin og ren som vi ønsker at den skal være.