fredag, 23 juli 2021 06:57

Linda Andersen skrev seg inn i historiebøkene

GULL-LINDA: Linda Andersen ble tatt imot med blomster og heder da hun returnerte til hjemforeningen Tønsberg på Fjærholmen etter å ha tatt OL-gull i 1992. GULL-LINDA: Linda Andersen ble tatt imot med blomster og heder da hun returnerte til hjemforeningen Tønsberg på Fjærholmen etter å ha tatt OL-gull i 1992. FOTO: Morten Jensen
OLYMPISKE TILBAKEBLIKK 1992 og 1996: Da Linda Andersen fra Tønsberg vant gull i Europajolle i OL i Barcelona i 1992, ble hun også den første kvinnen i Norge som vant en individuell, olympisk gullmedalje i sommerlekene.

Det var en stor begivenhet og seilsporten fikk mye oppmerksomhet både under og etter OL. For prestasjonen ble Linda senere tildelt Fearnleys Ærespris og Morgenbladets gullmedalje.

Men det var ikke gitt at det skulle gå slik, for før OL hadde det vært en dramatisk uttagning. Europajolle-klassen stod sterkt i Norge på den tiden, og det var mange gode norske seilere. Kampen om å få turen til Barcelona stod til slutt først og fremst mellom Linda Andersen og Karianne Eikeland fra Bergen.

I utgangspunktet skulle det være en «amerikansk uttagning» der resultatene i VM, EM og i Hyères skulle slås sammen, men om en av dem vant VM, skulle den bli innstilt av Norges Seilforbund overfor Norges Olympiske Komité (NOK). Og så skjedde nettopp det: Linda var best sammenlagt i uttagningen, men Karianne ble verdensmester med Linda på 4. plass.

Karianne Eikeland ble innstilt av NSF som Norges deltager i Europajolle i OL, men NOK overprøvde seilforbundets innstilling og tok ut Linda. Det skapte naturlig nok atskillige bruduljer. I Tønsberg var man glade – i Bergen dypt skuffet.

Linda Andersen viste seg imidlertid tilliten så til de grader verdig – og ble historisk.

Norge stilte med seilere i hele åtte klasser under OL i Barcelona, og ikke siden OL i Antverpen i 1920 hadde vi vært reprsentert i så mange klasser. Herman Horn Johannessen og Pål MacCarthy ble nummer fem i 470 for herrer og Ole-Petter Pollen og Knut Frostad ble nummer 7 i Flying Dutchman.

• Divisjon II (brett) damer (24 deltagere): 8) Jorunn Horgen.
  • Divisjon II herrer (44 deltagere): 22) Per Gunnar Haugen.
  • 470 damer (17 deltagere): 14) Ida Andersen/Tonje Kristiansen.
  • 470 herrer (37 deltagere): 5) Herman Horn Johannessen/Pål MacCarthy.
  • Europajolle damer (24 deltagere): 1) Linda Andersen.
  • Tornado (22 deltagere): 15) Per Arne Nilsen/Odd Ørnulf Stray.
  • Flying Dutchman (23 deltagere): 7) Ole Petter Pollen/Knut Frostad.
  • Soling (24 deltagere): 10) Rune Jacobsen/Thom B. Haaland/Erling Landsværk.

Bronse bak legender

443 seilere skulle få delta i OL i Atlanta i USA i 1996. Det hadde den internasjonale olympiske komiteen (IOC) bestemt, og for første gang ble det i forkant av lekene blitt avholdt nasjonskvalifisering. Det var ikke lenger gitt at et hvert land som hadde lyst til å sende seilere til OL, kunne gjøre det. Nå måtte nasjonene kvalifisere seg; de måtte vise at landet hadde gode nok seilere til å kunne få delta. Det medførte selvfølgelig diskusjoner. Mange fryktet at den olympiske ånden ville forsvinne, og at ordningen ville favorisere seilnasjoner med store ressurser.

Norge kvalifiserte seg for deltagelse i fem klasser. En av dem var Laser, som var kommet på OL-programmet for første gang. Norsk deltager var Peer Moberg etter at han, Eivind Melleby og Terje Andre Kjær hadde kjempet om å få den gjeve OL-plassen. Peer skulle seile mot hele 55 seilere i Laser-klassen, som var så tallrik nettopp for å ta brodden av argumentet om at de små nasjonene ikke lenger skulle få slippe til i OL.

154 Peer Moberg
 OL-BRONSE: Peer Moberg seilte inn til en imponerende bronse i OL i 1996. FOTO: Norges Seilforbunds jubileumsbok/Mike Segar/Reuter

Peer seilte godt og endte til slutt på bronseplass, og ser man i ettertid hvem han ble slått av, har han all grunn til å være fornøyd. Brasils Robert Scheidt vant mens britenes Ben Ainslie tok sølv.

Robert Scheidt skulle senere vinn fire olympiske medaljer og atskillige VM-titler. I år deltar han i sitt 7. OL og i en alder av 48 år er nok en gang en av medaljekandidatene i sin gamle klasser, Laser.

Ben Ainslie skulle senere vinne fire OL-gull og en lang rekke mesterskapstitler. Han er tidenes seilerolympier. Med sitt engasjement i America’s Cup og andre resultater blir han nå rangert som tidenes største engelske seiler.

Det var ikke bare Peer Mobergs bronse som glitret, for den norske laginnsatsen under OL i Atlanta var usedvanlig god. Ingen av de norske seilerne ble dårligere enn nummer 10.

Et annet trekk ved OL i 1996, var at det norske seilerlaget besto av 50/50 damer og herrer. Linda Andersens gull fra 1992 hadde åpenbart hatt ringvirkninger, for før OL i 1992 hadde det norske seilerlaget vært så godt som hundre prosent fri for damer. Den eneste kvinnelige seileren som hadde deltatt i OL før 1992, var Vibeke Lunde, som var med å vinne sølv i 5.5 mR-klassen under OL i 1952 sammen med Peder Lunde sr. og Børre Falkum-Larsen.

• Laser (56 deltagere): 3) Peer Moberg.
  • Soling (22 deltagere): 9) Herman Horn Johannessen/Espen Stokkeland/Paul Davis.
  • Seilbrett damer (27 deltagere): 5) Jorunn Horgen.
  • 470 damer (22 deltagere): 10) Linda og Ida Andersen.
  • Europajoller damer (28 deltagere): 7) Linda Konttorp