tirsdag, 29 mars 2022 18:35

SeilUt får en felles admin-løsning

SEILUT: Skjærgården er full av havner og i den uhøytidelige konkurransen SeilUt får man poeng for å besøke dem. SEILUT: Skjærgården er full av havner og i den uhøytidelige konkurransen SeilUt får man poeng for å besøke dem. FOTO: Morten Jensen
Turkonseptet SeilUt er blitt populært i mange seilforeninger. Nå har NSF fremforhandlet en gunstig admin-løsning som alle foreningene kan benytte.

Et av de temaene som fenget aller mest blant deltagerne på klubbkonferansen i Oslo tidligere i denne måneden, var turseilerprosjektet SeilUt. Tom Skrede i Ålesunds Seilforening fortalte om hvordan de hadde aktivisert sine medlemmer gjennom denne uhøytidelige konkurransen, som går ut på å besøke ulike havner i løpet av en seilsesong – for så til slutt å telle opp hvor mange man har besøkt.

Flere andre seilforeninger harogså hatt sine SeilUt-aktiviteter – og mange ble inspirert til å sette i gang under klubbkonferansen. Utfordringen har vært at det har vært praktisert ulike løsninger for å administrere SeilUt-konkurransen, og under klubbkonferansen ble det etterlyst en fellesløsning alle kunne benytte.

På Sørlandet og i Bodø Seilforening har man brukt en løsning som heter Trimpoeng, som seilforeningene der har vært godt fornøyde med.

– Vi har nå fremforhandlet en gunstig avtale med Trimpoeng for alle landets seilforeninger som ønsker å starte med SeilUt. De kan nå benytte Trimpoengs opplegg til en rabattert pris. I tillegg vil NSF subsidiere en andel av beløpet som må betales, slik at det skal bli veldig lett og overkommelig å komme i gang, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

– Med Trimpoeng vil man kunne bruke et fiks ferdig opplegg som krever minimalt med administrasjonsarbeid, og det er enkelt å bruke for deltagerne ved hjelp av en app som lastes ned. Den største delen av jobben er å plukke ut de havnene som vil gi poeng om de besøkes. Man må også lage noen enkle bestemmelser for hvordan poengene skal scores. Trimpoeng-løsningen gir rom for ulike varianter, sier Bordal.

– De foreningene som har satt i gang med SeilUt har alle veldig gode erfaringer, og det har skapt økt aktivitet og engasjement i foreningene.

Per Christian Bordal håper nå mange seilforening vil hive seg på å gi et nytt og spennende tilbud til medlemmene sine.

Er din seilforening interessert i å starte SeilUt, så ta kontakt med Thomas Nilsson. Han vil fortelle om hvordan man kan komme i gang og ta i bruk systemet til Trimpoeng.