tirsdag, 31 mai 2022 14:04

Tre norske lag til Sailing Champions League-finale

JUBEL: Studentene i BI Athletics har grunn til å juble etter å ha blitt nummer fire i kvalifiseringen til Sailing Champions League-finalen. JUBEL: Studentene i BI Athletics har grunn til å juble etter å ha blitt nummer fire i kvalifiseringen til Sailing Champions League-finalen. FOTO: osga_photo
Alle de tre seilforeningene som kvalifiserte seg for seiling i Sailing Champions League, er nå klare for den store finalen i Travemünde i slutten av juli.

Som vinner av eliteserien i fjorårets seilsportsliga, var Åsgårdstrand Seilforening allerede direkte-kvalifisert for finalen i Sailing Champions League i Travemünde, men i helgen som var, sørget BI Athletics og Moss Seilforening for at Norge får full pott.

Begge lagene seilte sterkt i kvalifiseringsseilasene i Vilamoura i Portugal, for med 4. og 5. plass fikk de finalebilletter med god margin. De 10 beste lagene i Vilamoura gikk videre til finalen i Travemünde, der i alt 32 lag møtes for å kjempe om Sailing Champions League-tittelen.

I Vilamoura ble det gjennomført hele 15 flighter. BI Athletics vant seks av sine 15 seilaser, og med fjerdeplass gikk de videre til superfinalen der de fire beste lagene fikk delta. Der møtte de Bodensee Yacht Club Überlingen fra Tyskland, italienske Centro Sportivo Aeronautica Militare og Thunersee-Yachtclub fra Sveits  i tre finaleseilaser. Der fikk de en 4. plass og to 2. plasser. I tillegg tok de med seg innledningsresultatet fra de 15 flightene, der de ble nummer fire. Det norske laget endte á poeng med det sveitsiske laget, men det fikk tredjeplassen fordi de hadde vunnet de 15 innledende flightene sammenlagt.

Moss Seilforening vant fire av sine 15 seilaser. I hver seilas seilte seks båter mot hverandre.

Komplette resultater

Mye spennende skjer for ligaseilerne fremover. Her hjemme foregår Grundig Women’s Cup kommende helg, mens andre runde av Norsk Seilsportsliga foregår i Strusshamn utenfor Bergen 18. og 19. juni.