tirsdag, 06 august 2019 13:36

Morgendagens seilere seiler om NM i Fredrikstad

NM I OPTIMIST: 45 seilere skal kjempe om to gullmedaljer i NM for Optimist i Fredrikstad. NM I OPTIMIST: 45 seilere skal kjempe om to gullmedaljer i NM for Optimist i Fredrikstad. FOTO: Morten Jensen
Kommende helg er det NM i Optimist i Fredrikstad, og der vil morgendagens seilere kunne komme til å seile på Norges mest tradisjonsrike regattabane.

Fredrikstad Seilforening er vertsskap for Optimist-seilernes NM, der det til nå er påmeldt tilsammen 45 seilere fordelt på 23 jenter og 22 gutter. Det er like mange som deltok i NM i 2018 – dog med en litt annen fordeling; 25 jenter og 20 gutter.

I tillegg skal 29 seilere som er for unge til å kunne delta i NM, seile i to såkalte «coming stars»-klasser. De aller yngste er delt i to klasser; en for 11- og 12-åringer og en for seilere i alderen fra 8 til 10 år.

Favoritt fra Drøbak

I jenteklassen stiller Mia Beckmann Klæboe fra Drøbaksund som tittelforsvarer og favoritt til å vinne nok en gullmedalje. Hun leder årets norgescup i Optimist der både jenter og gutter er med på listen. Ventelig vil hun få hardest konkurranse fra Jenny Skirstad Pollen fra Bærum og Marie Butler Wang fra Tønsberg, som er hennes nærmeste konkurrenter på NC-listen.

I gutteklassen er NM-tronen ledig, all den stund fjorårets mester, Markus-August Berthet, har forlatt klassen. Favoritter til å erobre den ledige plassen er nok først og fremst Balder Støen fra Nesodden og Erik Bøen fra Ålesund. De vant henholdsvis sølv og bronse i NM i 2018, og de er også blant de beste guttene så langt i årets norgescup – men da med Balder som den beste, noe som borger for en jevn duell mellom de to. Sivert Foyn-Andersen fra Tønsberg, som er nest beste gutt på rankingen, er naturlig nok også en kandidat til å blande seg inn i kampen om medaljer.

På historiske trakter

NM i Optimist starter allerede fredag 9. august klokka 12, og NM-vertsskapet byr på tre banealternativer på Hankø. Et av alternativene er den legendariske banen med start utenfor Garnholmen. Det er en bane som ble tatt i bruk allerede i 1882 og som senere har vært åsted for en rekke store regattaoppgjør.

Yr.no varsler foreløpig lette vinder under NM-weekenden på Hankø, noe som øker sjansen for at Garnholmen-banen vil bli benyttet.

En annen alternativ bane er også godt kjent for mange: regattabanen utenfor Slevik. Flere av dagens Optimist-foreldregenerasjon vil huske den banen fra den tiden Slevikkilen Seiklubb eksisterte – før klubben ble slått sammen med Fredrikstad Seilforening.

Og apropos foreldregenerasjon; det er mange kjente seilernavn på deltagerlisten i årets NM for Optimister. Så som for eksempel Eklund, Toll, Kjær, Pollen, Lofterød, Skovly, Nilsson, Butler Wang. Eplet faller som kjent ikke så langt fra stammen.

Det tredje banealternativet, som nok vil bli benyttet om det er behov for å seile innsakjærs fordi det blåser for mye, er ved Risholmen ved det nordre innløpet til Hankø-sundet.

Komplett deltagerliste