onsdag, 14 august 2019 20:31

Seilerne på banen under Arendalsuka

MARIN FORSØPLING: Marin forsøpling er et stort problem som opptar seilere over hele landet – for ikke å si over hele verden. MARIN FORSØPLING: Marin forsøpling er et stort problem som opptar seilere over hele landet – for ikke å si over hele verden.
I morgen tidlig kl 08:00 torsdag 15. august kommer seilerne på banen under Arendalsuka. Da avholder Norges Seilforbund, SailLogic, UN Environment og Grid Arendal en miljøkonferanse om marin forsøpling.

– Dette er idrettsarenaen og lekeplassen vår, og det er helt opplagt at vi som seilere er svært opptatt av havet og hva som skjer med det. Til frokostkonferansen vår, «UN Environment Grid Clean Seas Ocean Summit», kommer det mange eksperter på området som skal holde innlegg, og jeg kommer til å fortelle om engasjerte seilere over hele landet og hva som gjøres av innsats for havet av enkeltseilere, seilforeninger, klasseklubber og under regattaer, sier Thomas Nilsson, som er prosjektleder for FNs Clean Seas-kampanje i Norge, som Norges Seilforbund er en del av.

Ocean Summit er en miljøkonferanse med en serie korte foredrag som ledd i FNs miljøkampanje «Clean Seas – Turn The Tide on Plastic», som ble igangsatt i februar 2017 og skal pågå frem til 2021. Kampanjen setter søkelys på konsekvensene med marin forsøpling og hvilken utfordring vi står overfor. Foredragene handler om hvordan enkeltmennesker og næringslivet kan bidra for å reversere effekten av plastsøppel i havet.

Det er allerede avholdt flere Ocean Summit i forbindelse med regattaer og eventer tidligere, men arrangementet i morgen blir trolig det aller viktigste til nå.

– Det er utrolig spennende å bringe seiling og seilere frem i det forumet som Arendalsuka representerer, og at vi samarbeider med FN og den ekspertisen på området som Grid Arendal representerer, er utvilsom svært meningsfuylt, sier Magnus Hedemark i SailLogic.

Programmet ser slik ut:
  • 08:00 Breakfast
  • 08:35 Welcome Remarks, Peter Harris, Managing Director GRID-Arendal
  • 08:50 Introductory Remarks, Thomas Nilsson, Project Manager Clean Seas, NSF/SailLogic
  • 09:05 Reduce, increase, reduce, Eirik Oland, Retailers Environment Fund Project Manager Handelens Miljøfond
  • 09:20 Fordi det finnes ingen planet, B Nicolai Kristiansen, Marketing Manager Privat, Redningsselskapet
  • 09:40 The Wondrous Ocean, Pia Ve Dahlen, Expert Passion for Ocean
  • 10:00 Break
  • 10:30 The UN Environment Clean Seas, Miles Macmillan-Lawler, Campaign Chief Scientist GRID-Arendal
  • 11:00 GRID-Arendal’s Marine Litter, Patricia Villarrubia-Gómez, Activities Plastic Pollution Expert GRID-Arendal
  • 11:30 Stop Talking Trash about Marine Litter, Robert Barnes, Debunking the Myths about Plastic Digital Communications Expert Debris in our Ocean Kaya Asdal Communications Officer GRID-Arendal
  • 11:55 Closing Remarks, Thomas Nilsson, Project Manager Clean Seas, NSF/SailLogic