mandag, 23 januar 2023 12:31

Fulle kurs lover godt for fremtiden

FULLE KURS: NSFs hovedoppgave er å hjelpe seilforeningene i å skape aktivitet, og derfor er det svært gledelig at så mange nå velge å gå på aktivitetsskapende kurs (arkivfoto fra klubbkonferansen 2022). FULLE KURS: NSFs hovedoppgave er å hjelpe seilforeningene i å skape aktivitet, og derfor er det svært gledelig at så mange nå velge å gå på aktivitetsskapende kurs (arkivfoto fra klubbkonferansen 2022). FOTO: Morten Jensen
Flere fulle kurs med deltagelse fra hele landet lover godt for fremtiden til norsk seilsport.

Vinteren er kurs- og seminartid for seilere, trenere, ildsjeler og tillitsvalgte, og flere av kursene som Norges Seilforbund arrangerer denne vinteren, er fulltegnet.

– Vi har sågar måttet sette opp ekstrakurs. Trener 1-kurset som starter 8. februar, ble fulltegnet lenge før påmeldingsfristen løp ut, så nå har vi satt opp et ekstrakurs som vil gå prarallelt. Også det begynner å bli helt fullt – i skrivende stund er det åtte ledige plasser, sier utdanningsansvarlig i Norges Seilforbund, Iens Ludvig Høst.

Han vil selv lede det ene av de to Trener 1-kursene. Breddeansvarlig i NSF, Emilie Kathrin Vabø, vil lede det andre.

Også assistenttrenerkurset, som starter i dag (23. januar) er fulltegnet med over 25 deltagere. Og da landslagstrener Anton Garotte i går (søndag kveld) holdt et fagseminar om teknisk ILCA-seiling, deltok det hele 41 trenere og seilere.

– Det er også veldig gledelig å se at kursdeltagerne kommer fra hele landet, sier Iens Ludvig.

– Ja, dette er veldig hyggelig og lover godt for sesongen som kommer og fremtiden, istemmer generalsekretær Per Christian Bordal.

– At de kursene NSF arrangerer på denne måten bidrar til å spre kompetanse og skape engasjement lokalt i seilforeningene rundt om i landet, setter vi stor pris på. Vår hovedoppgave som forbund er jo nettopp å hjelpe seilforeningene i å skape aktivitet, så da er det godt å registrere så god oppslutning om kursene våre.

Ved siden av assistenttrenerkurset som starter i dag, står det andre av fire «dommerseminarer» for tur torsdag 26. februar.

– Det er egentlig litt misvisende å kalle dette for «dommerseminar». Seminarrekken handler om hvordan dømming skal utøves under regattaer, og det er for langt flere enn bare dommere eller de som ønsker å bli dommere. Dette er en seminarrekke alle som deltar i eller arrangerer regattaer bør være interesserte i, for det handler om hvordan konkurransene våre skal gjennomføres og dømmes, og om hvilken karakter og stemning vi ønsker at arrangementene skal ha, sier Iens Ludvig Høst.

Etter hvert seminar arrangeres det så et regionaldommerkurs der det til nå er registrert ni deltagere, men der er det ventet at flere av deltagerne på det forutgående seminaret vil melde seg på regionaldommerkurset.

31. januar starter et kurs i direktedømming, noe som jo er blitt sterkt aktualisert gjennom seilsportsligaen. Dette kurset er både digitalt  og fysisk, og det foregår parallelt i Oslo og Bergen. Onsdag 1. februar går så det femte i rekken av syv arrangør-seminarer.

8. februar starter de allerede omtalte trener 1-kursene, der det altså per i dag kun er åtte ledige plasser igjen på det ene.

NSF har lagd en kurskalender der du finner en oversikt over alle kursene som NSF arrangerer.