torsdag, 16 april 2020 08:05

Nå har seilsporten en gyllen mulighet

I GANG: Bærum Seilforening hev seg rundt før påske og er allerede i gang med orgnisert trening på vannet. I GANG: Bærum Seilforening hev seg rundt før påske og er allerede i gang med orgnisert trening på vannet. FOTO: Bærum Seilforening

Seilsporten er så heldig stilt at den, koronavirus til tross, nå delvis kan drive organisert aktivitet. – Det kan gi sporten en gyllen mulighet, mener Iens Ludvig Høst i Norges Seilforbund.

Da det ble tillatt å drive organisert idrett i små grupper på definerte vilkår etter påske, var det flere seilforeninger som snudde seg rundt og begynte planleggingen av en litt annerledes vårsesong. En av foreningene som gjorde det, var Bærum Seilforening.

– Alt sto på vent inntil torsdag før påske. Da fikk vi beskjed fra Folkehelseinstituttet at det ville bli tillatt med organisert idrett i mindre grupper, og Norges Seilforbund kom med sine koronavettregler. Da hev vi oss rundt og fikk startet seiltreningen på mandagen etter for norgescup- og regattagruppen i Optimist, forteller Hedevig Nilsson, som er ansvarlig for treningsopplegget i Bærum Seilforening.

Nå forbereder foreningen igangsettelsen av treningen for de øvrige gruppene i foreningen, blant annet for nybegynnerne.

Ulik fremmøtetid til treningene

Hedevig Nilsson mtxt– Vi håper å få åpnet påmeldingen om få dager og er spente på responsen, sier hun.

For å imøtekomme kravene til avstand og små grupper, er det i første omgang trening for enmannsjoller og brett som er blitt satt i gang.

– Feva-seilerne får jo ikke seilt sammen ennå, men for å vedlikeholde miljøet i gruppen, skal også de møtes en gang i uken. Da vil de få forsøke seg på brett, padle SUP og gjøre andre aktiviteter.

Logistikk er den største utfordringen for Bærum Seilforening. Landområdet på Sarbuvollen der foreningen holder til, er ikke så stort og det blir lett trangt når båtene skal ut og inn.

– Dette har vi løst ved også å ta i bruk området vårt i Bruksveien på Snarøya, og mens alle tidligere møtte opp til trening på samme tid, får hver treningsgruppe nå sin spesifikke oppmøtetid. Da vil en gruppe være ferdig med rigging og sjøsetting før den neste kommer, forteller Hedevig Nilsson.

Små grupper gir god læring

Treningsgruppene er små. Hver trener har kun fire seilere i sin gruppe. Derved overholdes kravet om maksimalt fem personer i en gruppe.

– Heldigvis har vi mange trenere. Mange kandidater tar trener 1-kurs denne vinteren og våren, og de vil vi ta i bruk. Og det er veldig fint, sier hun.

Da løser foreningen trenerkabalen sin samtidig som kandidatene får verdifull trenererfaring.

Nybegynnerkurset til Bærum Seilforening blir helt nytt i år.

– Tidligere hadde vi nybegynnergrupper i Optimist, på brett og i RS Feva. Nå har vi slått alt dette sammen til et nybegynnerkurs i seiling der deltagerne får prøvd seg i alt og vil få en bredere opplæring. Og med koronakravet om maksimum fem personer i en gruppe, vil jo deltagerne få en betydelig tettere oppfølging enn hva de har fått tidligere.

Det nye nybegynnerkurset skal benytte NSFs «Peiling på seiling» som opplegg og mal.

– Jeg gleder meg veldig til seminaret på søndag 19. april for å lære mer og høre andres erfaringer, sier Hedevig Nilsson.

En gyllen mulighet for seilsporten

20191012 103529 MJP mtxtIens Ludvig høst, som er ansvarlig for trenerutdanningen i NSF, tror faktisk seilsporten har en unik mulighet til å få oppslutning i en tid hvor mange andre idretter er satt på sidelinjen.

– Vi kan seile i hver vår båt og det er enkelt å holde avstand til hverandre. Seilforeningene er dessuten godt briefet på hvilke forholdsregler de må ta med hensyn til hygiene og vask av utstyr, og ved at det kun vil være fire seilere på en trening, får deltagerne en fantastisk mulighet til å kunne lære mye fortere. Så ja, jeg tror faktisk seilsporten akkurat nå befinner seg i en veldig gunstig posisjon, og at vi nå må bruke denne muligheten, sier Høst.

At koronakrisen har skapt forskyvninger i folks aktivitetsmønster er åpenbart. Flere enn før har blant annet søkt ut i naturen. Idrettslagene som organiserer turorientering, kan melde om rekordoppslutning. Den tidlige våren har gjort at flere enn før har satt båten på vannet og tatt sjøen i bruk. Og nå nå mange idretter må holde stengt, vil kanskje flere enn før få lyst til å prøve seg på de aktivitetene seilforeningene har å tilby.