fredag, 16 april 2021 12:30

NSFs koronaregler er oppdatert

AVSTAND: Fortsatt er det å holde avstand noe av det viktigste man kan gjøre. AVSTAND: Fortsatt er det å holde avstand noe av det viktigste man kan gjøre. FOTO: Morten jensen
Det er slett ikke lett å holde tungen rett i munnen når det gjelder hva slags seiling som kan utøves hvor og av hvem under dagens koronaregler. Her er NSFs retningslinjer for organisert trening og regattaer.

Utgangspunktet du som seiler må forholde deg til, er dette:

16. april innførte Regjeringen det de kaller trinn 1 i en planlagt gjenåpning av samfunnet. Disse tiltakene gjelder for hele landet, men med unntak av enkelte kommuner som har ekstra høyt smittetrykk. Der opereres det med ulike tiltaksnivåer som er strengere enn de generelle nasjonale reglene, og innbyggere i disse kommunene er underlagt de lokale tiltaksnivåene.

Disse kommunale tiltaksnivåene har betegnelsene A, B og C. A er det strengeste.

I de generelle smittevernsreglene opereres det med begrepet «regioner», men ettersom grensene for en region ikke er generelt og spesifikt definert av myndighetene, har Norges Seilforbund definert følgende regioner som gjelder for all seiling:

Region vest: Vestland og Rogaland fylke, Møre og Romsdal fylke

Østlandet: Agder, Viken , Vestfold og Telemark og Oslo

Innlandet: Innlandet fylke

Trøndelag: Trøndelag fylke,

Region nord: Nordland fylke, Troms og Finnmark fylke

De nasjonale reglene

De nasjonale reglene i trinn 1 som gjelder fra i dag, 16. april, innebærer at barn og unge under 20 år kan bedrive organisert trening som normalt. Det gjelder uansett hva slags båttype du seiler i. Alle under 20 år kan også seile regattaer innenfor sin region såfremt ingen av kommunene i regionen er underlagt et spesifikt tiltaksnivå (A, B eller C) som gir begrensninger. Seilere fra kommuner med begrensninger må forholde seg til de reglene som det aktuelle tiltaksnivået i kommunen foreskriver.

Per i dag betyr det i praksis at seilere fra for eksempel Asker hvor tiltaksnivå A gjelder, ikke kan delta i regattaer. Det er ikke tillatt etter forskriften for tiltaksnivå A.

For voksne er de nasjonale reglene strengere, og de gir kun rom for organisert trening i enmannsjoller og i båter hvor det er mulig å holde minst en meters avstand. Det vil i praksis si innen shorthanded-seiling og i storbåt med maksimum tre  om bord. Er alle fra samme husstand, gjelder imidlertid ikke disse reglene. Dette er med andre ord de samme reglene som ble praktisert i store deler av fjorårets seilsesong.

Norges Seilforbund anser lokale ukedags-seilaser som organisert trening.

Lokale tiltaksnivåer

Fordi smittetrykket er ulikt rundt om i landet, har myndighetene innført grader av tiltaksnivåer. Som allerede nevnt: A, B og C – der A er det strengeste. For Oslo gjelder for tiden helt egne regler.

I Oslo er det slik per i dag at dersom du er under 20 år, kan du være med i organisert trening dersom du kan holde en meters avstand. Det betyr at det er fritt frem for enmannsjolle- eller singlehanded-seiling på sjøen, men du må kunne holde minst en meters avstand på land, og treningsgruppen din (kohorten) må ikke overstige 10 personer. For de under 13 år er det unntak fra 1 meters regelen.

Tiltaksnivå A, som blant annet omhandler en rekke kommuner i Viken, har i stedet for en meter, krav om at de under 20 år må holde to meters avstand. I disse kommunene er det med andre ord enda strengere enn i Oslo. Krav om antall i kohorten er det samme som i Oslo.

For både Oslo og kommuner underlagt tiltaksnivå A er det forbudt å delta i noen form for regattaer – uansett om du er under 20 eller er voksen. Er du voksen, frarådes det å drive organisert trening i Oslo, mens det er forbudt med organisert trening for voksne om kommunen er underlagt kommunalt tiltaksnivå A.

Det forhindrer dog ikke at du kan seile på egenhånd i enmannsjollen din ute på sjøen og trene på den måten. Poenget er at man ikke skal være sammen og dermed kunne være en potensiell smittespreder.

Det er også slik at dersom du for eksempel bor i Asker som for tiden har tiltaksnivå A, så kan du ikke reise til en annen kommune uten tiltaksnivå for å konkurrere der. Du er som person underlagt det tiltaksnivået som gjelder for hjemkommunen din.

Nivåene B og C byr på lettere restriksjoner. Nivå B gjør det blant annet mulig for voksne å trene i enmannsjoller, shorthanded-seiling og storbåter der det er mulig å holde en meters avstand.

NSF har lagd en matrise som forsøker å skissere begrensningene og mulighetene som ligger innenfor de ulike trinnene, aldersgruppene og tiltaksnivåene.

Hvor i landet det er innført spesifikke tiltaksnivåer, vil du finne på Regjeringens nettside «Regionale tiltak ved lokale smitteutbrudd». Sjekk her om din kommune

Konsekvenser

De nasjonale reglene og forskriftene som gjelder per i dag, gjør det utelukket å arrangere nasjonale regattaer som norgesmesterskap og norgescuper. Man kan i beste fall kun konkurrere innenfor de regionene som NSF har definert.

Regjeringen har ikke ennå spesifisert hva som vil komme i neste trinn av gjenåpningen, men den har antydet at reglene vil forbli noenlunde de samme for barn og unge, men med noen lettelser for innendørs aktiviteter. Formuleringen når det gjelder voksne er ennå svært vag: «Oppfordre til aktivitet utendørs heller enn innendørs.»

Du finner NSFs smittervernsregler her.