onsdag, 15 april 2020 09:34

«Peiling på seiling» – webinar nr. 3 foregår 19. april

PEILING PÅ SEILING: Peiling på seiling er et fullstendig nybegynner-opplæringsprogram som stadig flere seilforeninger benytter seg av. PEILING PÅ SEILING: Peiling på seiling er et fullstendig nybegynner-opplæringsprogram som stadig flere seilforeninger benytter seg av. FOTO: Morten Jensen
Ett år er gått siden NSF lanserte nybegynner-opplegget «Peiling på seiling». Hvilke erfaringer har man gjort og hvilke justeringer bør man gjøre? Det er temaet for webinar nr. 3 i »Klubbkonferansen på web». 19. april kl 19 er tidspunktet. Internett er stedet!

Rekrutteringsprosjektet «Peiling på seiling» ble lansert under seiltinget i 2019, og den første sesongen er blitt gjennomført i en del seilforeninger. Mestring og personlig utvikling hos den enkelte seiler mer enn resultater er en rød tråd i opplegget i «Peiling på seiling».

Noen seilforeninger har benyttet opplegget i sesongen som gikk, og under webinaret 19. april vil de fortelle litt om sine erfaringer. For alle som ikke kjenner til «Peiling på seiling», vil webinaret by på en ypperlig anledning til å bli kjent med hva det går ut på – og hvordan det kan brukes. Norges Seilforbund har utviklet en hel del materiell som kan benyttes til nybegynner-opplæringen etter dette opplegget.

Erfaringer og forbedringer

Webinaret vil bli innledet av trenere som har en sesong bak seg med «Peiling på seiling» og som vil fortelle om sine erfaringer. Deretter blir det meningsutveksling og diskusjon rundt temaet.

– Vi håper å få frem mange interessante og nyttige synspunkter som vi kan bruke videre i utviklingen av dette viktige prosjektet for norsk seilsport, sier generalsekretær Per Christian Bordal.

Han vil være en av innlederne til webinaret og fortelle om hvorfor og hvordan dette prosjektet kom i stand – og hvorfor det er så viktig for norsk seilsport.

I tillegg til Bordal vil webinaret ble innledet av Emilie Kathrin Vabø fra Ran Seilforening, Vidar Tregde fra Mandal Seilforening og Simen Syrrist fra Moss Seilforening. Dessuten vil tidligere sportssjef i Norges Seilforbund, Jan Steven Johannessen, fortelle litt om hvordan han har brukt «Peiling på seiling» til opplæring av voksne nybegynnerseilere.

Nytt mini-opplegg for sommerleire

Nytt av året er også et nybegynneropplegg for sommerleire, seilskoler etc. som er bygd over de samme prinsippene som «Peiling på seiling», men som strekker seg over kun fem dager. Det vil også bli presentert under webinaret.

– Peiling på seiling er blitt et kraftfullt verktøy for organisering av nybegynneropplæring som jeg tror veldig mange vil ha glede og nytte av, sier Iens Ludvig Høst, som er ansvarlig for webinarene under «Klubbkonferansen på web».

– Jeg tror faktisk seilsporten har en unik mulighet nå i disse koronatidene, for vi er utøvere av en idrett som faktisk kan drives helt smittefritt, sier Høst.

Dette vil han også utdype under webinaret 19. april kl 19:00. Meld deg på for å få et forhåndsvarsel før det starter. Webinaret kan også følges på Facebook, men der kan du ikke selv delta i diskusjonen.